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제목[요셉 슐람] 예루살렘 기도 목록-2021.12.232021-12-25 00:30
작성자 Level 1

번역: 김미애

 

네티비야 성경교육사역
예루살렘 기도 목록 20211223
요셉 슐람


우리는 창세기 읽기를 끝냈습니다. 창세기는 처음부터 끝까지 가족들과 개인들을 다룹니다. 출애굽기는 처음부터 장면이 바뀌어 초점이 한 백성, 한 민족, 같은 운명과 같은 문제를 가진 부족 연합체에 있습니다.

토라 포션은 출애굽기 1:1~6:1이며, 선지서에서 읽는 부분은 스파라드 유대인들에게는 예레미야 1장이고, 아쉬케나지 유대인들에게는 이사야 27장입니다. 신약성경에서는 사도행전 7:17-29를 읽습니다.

출애굽기는 쉐뫁”(히브리어로 이름들”)이라고 부르는데요, 본문의 첫 단어가 야곱의 아들들의 이름이기 때문입니다. 히브리 성경은 각 성경의 책 이름이나 장과 절에 번호가 없습니다. 그런 전통은 70인역(주전 2세기 히브리 성경을 헬라어로 번역한 것)과 중세 유럽에서 발전한 것입니다.

히브리 원전은 두루마리에 기록되었고, 이름은 헬라어 성경의 논리에 근거하고 있지 않지만, 두루마리의 첫 번째 단어나 첫 몇 단어들이 그 책의 당연한 이름이 된 것은 그 책이 야곱과 그의 가족, 모든 아들들과 그들의 지파와 가족들이 애굽으로 내려오는 것으로 시작해서, 이스라엘 자손이 애굽에서 나와 시내 광야로 들어가, 하나님께서 아브라함, 이삭, 야곱/이스라엘에 약속하신 그 땅으로 가는 길 위에서 끝나기 때문입니다.

첫 장은 야곱 가족 70 영혼이 애굽으로 내려가 요셉에게서 애굽의 가장 좋은 부분, 나일강 삼각주의 고센땅을 받아 디아스포라 생활을 누리는 것으로 시작합니다. 요셉이 살아 있는 한, 이스라엘 사람들은 잘 살았고 애굽의 부를 누렸습니다.

요셉을 모르는 바로가 집권하게 된 것은 요셉이 죽은 후, 그리고 어쩌면 애굽 사회와 정부 구조에 큰 인구학적 변화가 있은 후였을 것입니다. 애굽을 모르는 바로라는 문구는 바로가 요셉과 그가 애굽에 한 공헌을 높이 평가하지 않았다는 뜻입니다. 이 바로는 애굽 땅에서 이스라엘 자손이 커진 것과 그들의 부를 보고, 그들의 수와 세력에서 위협을 느꼈습니다.

친애하는 형제님들, 여러분도 아시다시피, 이스라엘 사람들은 그들의 방식에 자리 잡은 특징이 있습니다. 이스라엘 사람들은 다른 인종이나 다른 민족의 사람들과 잘 섞이거나 어울리지 않습니다. 요셉을 모르는 바로는 수가 증가한 이들 이방인이 애굽의 다섯 번째 기둥처럼 느껴졌습니다.

그래서 첫 번째 할 일은 인구 증가를 막는 것이었습니다. 바로는, 남아는 강에 빠뜨려 죽여야 한다는 명령, 왕명을 내립니다. 산파들이 그 일을 해 모든 남아를 죽이게 되어 있었습니다.

여기에 우리 모두가 배워야 할 첫 번째이자 매우 중요한 교훈이 있습니다. 이 교훈을 제2차 세계대전 때나 그 보다 더 일찍 스페인과 포르투갈 종교재판 때 이스라엘의 원수는 배우지 못했습니다.

독일, 오스트리아, 헝가리, 루마니아, 에스토니아, 라트비아, 우크라이나, 폴란드 기독교인들은 그들을 보초와 죽음의 수용소에서 유대인을 죽이는 처형집행자로 임명한 독일 나치의 말을 거역하지 않았습니다. 그들은 자기들의 땅, 자기들의 뒷마당(말하자면)에서 유대인을 죽이는 것에 반대하지 않았고, 사실상 동참했고, 때로는 유대인을 죽이는 일에 독일 나치 장교보다 더 심한 경우도 있었습니다.

그래도 유럽에 애굽의 두 산파 부아와 십브라가 했던 것과 똑같은 일을 했던 수천 명의 기독교인들이 있었음을 말해야 할 것 같습니다. 이들 기독교인들은 나치 죽음의 수용소에서 유대인들과 유대인 아이들을 구하기 위해 자기 목숨을 위험에 처하게 했습니다.

아주 특별한 이 사람들에게는 아주 특별한 이름이 있습니다. 그들은 이방인 중에 의인들이라고 부릅니다. 저는 큰 자기희생에도 불구하고 유대인을 구해낸 그런 수천의 남녀를 말하는 것입니다.

이스라엘 국가는 나치 대학살의 공포를 기억하기 위해 예루살렘에 야드 바쉠 홀로코스트 박물관이 있습니다. 같은 장소에 유대인을 구한 이들 기독교인들을 위한 기념비도 있습니다. “이방인 중에 의인들인 각 사람의 이름을 기록한 나무도 있습니다.

그래도 나치 학살 기계를 지지하고 가담한 사람들의 수에 비해 그 백분위수는, 애굽의 두 산파처럼, 작았다는 것을 말해야 할 것 같습니다. 오늘날의 기독교인들은 이란으로부터 또 다시 이스라엘 국가와 이곳에 살고 있는 유대인들을 지도에서 삭제하겠다는 매우 실질적인 위협이 있다는 것을 알아야 합니다!

이스라엘과 함께 서서 기도하십시오! 또한 이스라엘과 여러분의 이웃 유대인들을 위한 목소리가 여러분의 정부의 내각에서 들리게 하는 것을 게을리하지 마십시오!

나일강 물에 히브리 남자 아기를 익사시키는 이 프로젝트의 책임자로 임명된 이 두 여성은 이 아기들을 살릴 수 있는 방법을 찾았고 큰 강물에 아기들을 죽이지 않았습니다.

히브리 남아들이 태어날 때 구해낸 두 산파가 이집트인인지 히브리인인지는 분명하지 않습니다. 그들의 이름이 이집트인일 수도 있고 히브리인일 수도 있습니다. 매우 창의적인 이 두 여성은 히브리 남아를 확실한 죽음에서 구하고도 자신들이 빠져나갈 좋은 구실을 찾아냈습니다.

두 번째 장은 레위 지파의 한 가족에 대한 이야기를 소개하는데, 이 시점에서 이름은 나오지 않습니다. 레위 지파의 그 가족은 갓 태어난 남자 아기를 구하기로 결심합니다.

그들은 석 달 동안 아기를 숨길 수 있었지만 애굽 감독에게 잡힐 위험이 너무 컸습니다. 아기 어머니는 매우 창의적이어서 가는 가지로 바구니를 만들어 방수 처리를 하고 바구니 안에 아이를 넣어 나일강에 띄웁니다.

이 시점에 특히 박해와 끔찍한 정부 관리의 박해의 시대에 배워야 할 극적인 교훈이 있습니다. 기독교 신학자들은 이 교훈을 종종 무시합니다.

박해와 고난과 가혹한 대우와 인권이나 사회적 권리의 상실이 있을 때, 절대 포기하지 마십시오! 적에게 잡히지 말고 항상 현명하고 지능적으로 저항하십시오.

자유에 대한 희망을 잃지 말고 더 나은 시대를 꿈꾸는 것을 멈추지 마십시오. 항상, 사악하고 불경건한 법을 피하고 살아남을 방법을 찾고, 여러분 자신뿐만 아니라 여러분 주변의 모든 사람들을 위해 그렇게 하십시오.

규칙은 이것입니다: 항상 악과 압제와 노예화에 저항하고, 항상 희망의 불꽃이 타오르게 하고, 여러분 자신과 여러분이 잘 알고 신뢰하는 여러분 주변 사람들에게 생명과 힘과 격려를 주는 것입니다. 여러분 주변에 이런 사람들이 아주 좋은 친구이고 아주 좋은 사람들일지라도, 여전히 어깨 너머로 돌아보고 여러분의 친구가 충실하고 신뢰할 수 있는지 의심해보고 확인하십시오.

우리는 히브리어로 말합니다: 가장 친한 친구까지도 존경하며 의심하라. 그 상대가 가족이 될 수도 있습니다. 항상 여러분의 상황을 개선하고 자유를 찾을 수 있는 방법을 찾으십시오.

그래서 모세의 어머니는 재주가 많아 아기를 바구니에 실어 강을 따라 떠내려가게 합니다. 이때 바로의 딸이 그녀의 신하들과 함께 씻으러 강으로 가고 있습니다.

이 본문에는 성경 연구가들이 대부분 무시하는 이상한 세부 사항이 있습니다:

바로의 딸이 목욕하러 나일 강으로 내려오고 시녀들은 나일 강 가를 거닐 때에 그가 갈대 사이의 상자를 보고 시녀를 보내어 가져다가 열고 그 아기를 보니 아기가 우는지라 그가 그를 불쌍히 여겨 이르되 이는 히브리 사람의 아기로다.” 출애굽기 2:5-6

여기에서 본문의 세부 사항에 주의를 기울이는 것이 중요합니다. 애굽의 공주에게는 항상 그녀와 동행하는 시녀들이 있는데요, 특히 그녀가 나일강 같은 강에서 목욕을 하려고 할 때는 더욱 그렇습니다.

나일강은 세계의 큰 강 중 하나이며, 아름다움과 위험이 동시에 있습니다. 나일강 같은 큰 강에는 일반적으로 악어와 위험한 물고기와 다른 위험이 있습니다. 바로의 딸이 강물에 몸을 씻으러 혼자 들어가는 것은 매우 이례적인 일입니다.

단지 씻기 위한 목욕이라면, 보통은 바로의 궁궐 안에서 하게 될 것입니다. 모든 궁궐에는 씻을 수 있는 웅덩이와 욕조가 있었고, 종종 씻을 수 있는 매우 풍부하고 멋진 웅덩이가 있었습니다. 심지어 따뜻한 물로 씻을 수도 있었습니다.

그렇다면 본문에서 왜 바로의 딸이 혼자 물에 들어가고 그녀의 시녀들은 물 밖에 나와 강변을 걷고 있다고 말하고 있는 것일까요? 랍비 주석가들은 또 다른 세부 사항에 주의를 기울였습니다. 강물에 떠 있던 바구니를 공주에게로 가져갔을 때 공주가 그것을 열어보고 어떻게 이 아기가 히브리 아기임을 바로 알아차릴 수 있었을까요?

고대 중동과 북아프리카권의 가장 강력한 지도자의 이 딸이 언제 히브리 아기에게 노출되었을까요? 위대한 바로의 아주 잘 보호되고 잘 지켜진 이 아이가 히브리 아기가 어떻게 생겼고, 할례를 받은 3-4개월 된 남아가 어떻게 생겼는지 보고 다루고 알 수 있는 기회를 어떻게 가질 수 있었을까요?

바로의 딸과 관련된 이 장면에 대한 설명은 단 하나뿐입니다. 랍비들은 그녀가 유대교로 개종했으며, 재미나 일반적인 목욕이 아니라 정화 목적으로, 유대 정화 의식인 미크베를 위해 혼자 강에 갔다고 추론했습니다.

이것은 그녀가 유대인, 특히 유대인 아기와 약간의 교류와 접촉을 가졌음을 의미합니다. 이 장면에 대한 유일하게 그럴듯한 설명은 바로의 딸이 일종의 히브리인의 신앙으로 개종했으며 나일 강에 떠 있는 이 아기가 히브리인 아기임을 인식할 만큼 그들의 전통을 잘 알고 있다는 것입니다.

이것은 그녀가 이 아기를 안고 궁으로 데려가서 자신의 자식으로 키우기로 한 이유에 대한 설명이기도 합니다. 이 아기를 데려다가 살려 두고 왕궁으로 데리고 가서 위대한 바로의 궁전에서 이 남자 아이를 자기 아들로 키움으로써 그녀는 모든 히브리 남자 아이를 죽이라는 자기 아버지의 법을 어겼습니다.

이 애굽 공주가 아기에게 준 이름은 모세입니다. 모세는 이집트어로 된 이름입니다. 그것은 정확히 물의 아들이라는 뜻입니다. (“는 물이고 세스~의 아들입니다.) 바로의 이름에서 알 수 있듯이 람세스는 후기 청동기 시대 애굽의 최고 신인 의 아들이라는 뜻입니다.

이 본문에서 우리가 배워야 할 두 번째 교훈은 우리의 삶이 아무리 힘들고 외적으로는 절망적일지라도 세상을 창조하신 주 하나님께서 여전히 천지를 주관하시고 다스리고 계시다는 것입니다.

하나님께서는 그분의 약속을 지키시는 데 신실하시며, 우리의 역사는 하나님의 신실하심에는 타협이 없다는 확실한 증거입니다. 그렇습니다. 우리에게 베일을 뚫고 보며 모든 가능한 선택지와 불가능한 선택지를 볼 수 있는 지혜와 선견지명이 없을 수도 있지만, 하나님께서는 우리가 알고 이해할 수 있는 능력을 넘어서는 선택지를 알고 계십니다.

이것이 바로 믿음이 의미하는 것입니다. 우리는 터널 끝에 있는 해결책이나 빛을 보지 못하지만, 그 빛은 거기에 있고, 주님께서는 전쟁 중에도 우리와 함께 계신다는 것입니다.

이번 토라 포션의 세 번째 교훈은 출애굽기 3장에서 나온 것입니다. 모세는 애굽에서 도주하여 자기 가족과 자기 백성과 애굽의 왕궁을 떠나 미디안 제사장 이드로 휘하의 미디안 무리에 합류했습니다.

모세는 이드로의 딸 십보라를 아내로 맞이하여 십보라에게서 두 아들을 낳습니다. 그는 이드로의 양을 치며 그의 시절을 보냅니다. 성경은 애굽인들에게 양치기는 가장 멸시받는 직업 중 하나라고 말하는데, 존경받는 위치의 사람이 양치기가 되었다고 생각해 보십시오.

출애굽기 3장에서, 이드로의 양치기 모세는 양떼를 이끌고 시내산이라고 하는 아주 유명한 산으로 갑니다. 갑자기 모세는 불에 타지 않는 불타는 떨기나무라는 특이한 것을 봅니다.

그곳 불타는 떨기나무 근처에서 아브라함, 이삭, 야곱의 하나님께서 자신을 모세에게 계시하시고, 이스라엘 자손을 애굽의 종살이에서 해방시켜 창조주께서 친히 아브라함과 이삭과 야곱에게 주신 땅으로 구해내는 임무를 그에게 맡기셨습니다.

모세는 말을 잘 하지 못하고 말을 더듬는 사람입니다. 하나님께서는 중동 어느 곳에나 있는 전형적인 아랍시장의 상인처럼 모세와 논쟁을 벌입니다.

이렇게 논쟁을 하고, 결단력이 없고, 자기가 그 일에 부적합한 사람이라는 핑계를 대는 상황이, 모세와 하나님 사이에 오가는 것이었습니다. 이 이야기에서 놀랍고 경이로운 것은 하나님께서 모세와 기꺼이 논쟁하시며 언어 장애가 있는 이 사람, 희망을 잃고 비전이나 삶의 방식을 바꿀 의욕을 잃은 한 사람을 포기하지 않으셨다는 것입니다.

여기에서 우리는 4장에 이르렀습니다. 이제 하나님과 모세의 또 다른 만남과 논쟁이 있습니다. 이번에는 하나님께서 다른 접근법을 취하십니다.

그분께서 모세에게 묻습니다: 모세야, 네 손에 무엇이 있느냐? 모세는 그의 손에 막대기, 목자의 지팡이, 양떼를 몰기 위한 나무 조각밖에 없다고 대답합니다.

하나님께서는 모세에게 이 막대기를 땅에 던지라고 말씀하십니다. 모세는 어떤 극적인 일이 일어날 것이라고 생각하지 않습니다. 이 막대기는 여러 번 땅에 떨어졌지만 아무 일도 일어나지 않았습니다.

막대기가 땅에 떨어지자 뱀이 됩니다. 모세가 얼마나 놀랐을지 여러분은 상상할 수 있을 것입니다. 여러 해 동안 목자로서 모세를 잘 섬기던 이 막대기가 이제 그를 놀라게 합니다. 그에게 너무도 익숙한 그 막대기가 뱀으로 변한 것입니다.

시내 광야의 양치기는 뱀을 보고 다룰 기회가 몇 번 없습니다. 여호와께서는 모세에게 뱀의 꼬리를 잡으라고 말씀하시며 두 번째로 모세를 놀라게 하셨습니다. 뱀을 다뤄본 사람이라면 이것이 살아있는 뱀에게 하는 가장 어리석은 일이라는 것을 알고 있습니다.

그것이 뱀을 다루는 절대적으로 가장 현명하지 못한 방법일 수 있을까요? 뱀은 본능적으로 매우 빠르게 돌아서 여러분의 손이나 다리나 뱀이 닿을 수 있는 곳이면 어디든 여러분을 물 것입니다. 그러나 이제 모세는 새로운 경험을 했고, 주님을 신뢰하며 이 이상하고 어리석어 보이는 주님의 명령에도 순종할 수 있게 되었습니다.

이 이야기의 교훈은 다음과 같습니다: 하나님께서는 그분께서 택하신 사람은 누구든 사용하실 수 있습니다. 그분께서는 모세처럼 준비가 되어 있지 않고 그 일을 원하지 않는 사람도 사용할 수 있습니다. 그분께서는 정확히 자신의 임무에서 가장 필요할 영역에서 손상된 사람도 사용할 수 있습니다.

하나님께서는 이스라엘 자손을 애굽에서 해방시키는 이 사명을 원하지 않는 모세 같은 사람을 사용하는 것을 개의치 않으십니다. 그는 애굽으로 돌아가지 않을, 바로를 만나지 않을 모든 핑계를 찾습니다.

하나님께서 어떤 사람에게 마음을 두실 때, 그분께서는 이스라엘의 전능하신 분이 그에게 맡기신 임무를 완수하는 데 필요한 도구와 재능과 은사를 그에게 준비시켜 주십니다.

우리는 모세에게서 배울 것이 너무 많습니다. 특히 여기 이스라엘에서 무엇보다도 먼저 하나님의 종들을 비판하는 것과 우리에게 없는 것을 보고 거기에 집중하는 것을 멈추고, 하나님께서 우리가 가진 것을 사용하시며 바로 우리 앞에 놓인 일을 위해 그것을 날카롭게 하도록 허락해드리는 것입니다.

우리 각자에게는 막대기와 일종의 말더듬이(불완전함과 흠)가 있지만, 하나님께서는 그분의 영광을 위해 우리의 불완전함과 흠을 사용하실 수 있습니다. 우리 믿음의 영웅들은 어느 누구도 완전한 개인이 아니었고, 모두 저마다의 허물을 가지고 있었지만, 우리 조상들에게 있던 허물과 문제는 하나님의 손에서 그들의 이점이 되었습니다.

형제들의 흠을 비판하는 것을 멈추고 주님께서 우리의 흠과 문제를 그분의 유익을 위해 사용하시도록 합시다. 지금 우리는 주님의 영광을 위해 우리의 말더듬이와 막대기를 사용할 준비가 되어 있어야 하며, 우리는 바이올린이 되고 주님께서는 바이올리니스트가 되어 주님의 팔이 우리를 완전하게 리드하고 인도하는 것을 볼 준비를 해야 합니다.

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하모찌 식료품배급 프로그램은 절기 연휴 때도 평소처럼 그대로 진행되며 예루살렘 시청 사회복지부에서 우리에게 알려준 150 가정이 넘는 가정에 훌륭한 식료품을 후하게 주고 있습니다. 이들 가정은 그들의 절기 식탁에 부족함이 없을 것이며 그 가족들은 여러분의 헌금과 후함으로 말미암아 주님의 긍휼하심이 영원하심을 송축할 수 있을 것입니다.

이 코로나바이러스 시기의 실업 때문에 예루살렘 지역사회의 필요가 증가하고 있고, 이 귀한 사람들의 필요도 증가하고 있습니다. 저희가 돕고 있는 가정 수가 증가하여 이들의 필요를 공급하기 위해서는, 주님께서 저희의 전 세계 귀한 형제자매님들인 여러분을 감동시켜 예루살렘을 위한 여러분의 기도도 늘려주시고 주님께서 여러분에게 주시는 기회를 이용하게 해주심도 필요합니다.

네티비야와 네티비야 리더십을 위해 기도해 주시고 이곳 이스라엘과 전 세계적으로 큰 축복이 되고 있는 네티비야 사역에 동역자가 되어 참여할 수 있는 방법을 찾아보시기 바랍니다. 네티비야 성경교육사역에서 하고 있는 주님의 일을 위해 기도하며 동역하고 재정적으로 기여할 방법을 찾아보시기 바랍니다. 여러분은 여기에서 헌금하실 수 있으십니다.

우리는 현재 이스라엘 정규군 및 예비군에서 복무 중인 우리 사람들 모두를 위해 기도해야 합니다. 그들의 보호와, 그들이 함께 복무하고 있는 다른 군인들 중에서 증인이 되도록 기도 가운데 그들을 올려드려야 합니다.

이스라엘과 네티비야 편에 섰던, 한국의 헌신된 모든 훌륭한 형제자매님들이 그들의 헌신을 다시 소생시켜 그들이 이스라엘과 네티비야에 대해 가졌던 첫사랑을 잊지 않도록 기도해 주십시오. 한이성경연구소(키비)1996년 키비를 시작하여, 이스라엘에 그리고 많은 나라의 유대인들에게, 또한 이스라엘에 있는 저희에게도 큰 축복이 되어온 두 명의 과학자들을 위해 기도해 주시기 바랍니다.

여러분의 기도에 미국 오클라호마시의 우리의 귀한 루비 리틀 자매님을 기억해 주십시오. 루비 자매님은 얼마전에 암 상태를 보기 위해 중요한 검사를 좀 받았습니다. 이 검사 결과는 별로 좋지 않았습니다. 요 몇 달 동안 암이 커졌고, 루비 자매님 몸의 종양이 퍼지고 커지는 것에 대해 별로 할 수 있는 것이 없습니다. 루비 자매님은 용감한 자매님입니다. 우리는 주님의 치유의 손길로 루비 자매님을 고쳐주시고 루비 자매님의 건강을 회복시켜주셔서 주님의 이름이 영광 받으시도록 기도해야 합니다. 우리는 하나님께서 전이된 암까지도 고치실 수 있음을 믿습니다.

여러분의 기도로 이 형제자매님들을 올려드려 주십시오: 안젤라 이스비, 데보라 아이자야, 아리에스 프랭클린 메이어스 1, 토니 블랙. 낸시와 돈과 그들의 아들 아론 훅, 라헬 데이비드 김의 아내 이진경. 이들은 그들의 삶에 축복이 되며 하나님의 손바닥 안에서 안전하게 지켜줄 하나님의 은혜와 지지가 필요한 연로하신 형제자매님들입니다!

유이자와 박사님, 티즈 에이치(H.), 라이언 에이치(H.), 일라나 아브라모프, 신티아 파빈의 자매(언니/동생)는 병이 호전되었지만 아직도 계속 호전되기 위해 주님의 축복과 힘이 필요합니다.

예루살렘 로에 이스라엘 회중의 다음 형제자매님들을 기억해 주십시오: 사리트, 가브리엘라, 아후바, 레아, 일라나, 한나, 어린 가브리엘라, 죠나단 비(B.)와 그의 아내 아비바와 그들의 아기. 일본의 요코 나구모 자매님을 위해 기도해 주십시오. 요코 자매님에게 중풍이 있었기에 저희는 그녀의 회복이 신속하고 완전하도록 기도하고 있습니다.

인도 첸나이에서는 이삭 목사님을 기억해 주십시오. 이삭 목사님은 연로하신 분이신데, 중증 신장병이 있어 매주 여러 번 투석해야 합니다. 토니와 루이자 탐과 611 교회 형제자매님들과 이 큰 도시(홍콩)에 하나님을 사랑하고 이스라엘을 사랑하는 다른 교회들을 기억해 주십시오. 여러분의 기도에 홍콩에 있는 코헨 가족도 기억해 주십시오.

저는 여러분께 중국에 있는 귀한 엠마 자매님을 위해 기도해 주시기를 부탁드립니다. 그녀는 주님의 훌륭하고 아주 귀한 종으로 특별히 기도가 많이 필요하고 주님으로부터 인도하심이 필요합니다.

전능하신 분의 속죄소 앞에 드려진 은혜의 말 한 마디는 이 형제자매님들에게 유리하도록 들으신 바 될 것입니다: 움 마흐무드 아부-에이드와 지미 아부-에이드와 그의 가족, 우리의 귀한 핀란드 형제자매님들 케이조와 살메, 팀 터커, 사투-마리아, 시니 투울리, 우리의 귀한 앤 미리야미 자매님과, 핀란드에서 우리의 기도가 필요한 다른 모든 형제자매님들, 에바 에이치(H.), 패티, 안드레아, 줄리아와 빅터, 아아론 타니, 힐렐과 그의 아내.

우리는 계속해서 저우 원리앤, 아베 가족, 토루 상, 타케오 선생님, 다이수케 선생님, 토모코 상, 유미 자매님과 친정아버지 오하라 목사님, 죠지, 인도 첸나이의 이삭 목사님을 위해 기도합니다.

란타바아라 가족과 특히 우리의 귀한 페카 형제님과 그의 온 가족을 위해 기도해 주시기 바랍니다. 페카 형제님은 파킨슨병이 많이 진전된 상태여서 주님의 치유와 힘 주심이 필요합니다.

브라질 꾸리띠바에 살고 있는 파울로를 위해 기도해 주십시오. 여러분의 기도에 브라질 리오데자이네로의 씨(C.) 페레이라 브라가 디아스를 기억해 주십시오.

길례르미 안토니오 나탄 베케르와 그의 아내 알투사 데 올리비에라를 위해 계속 기도해 주시고, 레이첼과 다니엘 웹스터와 리제트 낸시, 브라질 리오데자이네로의 호세 까를로스도 추가해 주십시오.

이스라엘에도 중국에도 우리 형제자매님들이 있는데요, 저는 여러분께 그들의 안전과 보호를 위해 기도해 주시기를 부탁드립니다: 데보라 루스, 리디아, 시마, 로렐 에스(S.), 나오미, 오르나, 다비드 에스(S.), 다니엘, 달리아 디(D.), 아일라, 힐렐, 엘하난, 토니, 송만석 박사님과 그의 아내 김해리 자매님, 마이클 크네즈빅, 이스마엘 알베스, 아셰르 가브리엘, (M.) 아후바. 몇 주 전에 아내를 잃은 90대가 훌쩍 넘으신 한 귀한 형제님을 위해 기도해 주시기 바랍니다. 그분의 성함은 도브 에이치(H.)입니다. 여러분의 기도에 예루살렘의 저희 회중에 출석하는 귀한 한 자매님을 기억해 주시기 바랍니다. 그녀의 이름은 하닷사인데요, 얼마 전에 암 수술을 받았습니다. 하닷사를 위해 몸이 암으로부터 완전히 회복되어 쾌차하도록 기도해 주십시오.

이들 형제자매님들은 모두 주님께 신실하고 네티비야와 이스라엘에 축북이 되는 분들입니다. 이분들 모두를 위해 이름을 불러 기도하는 데 소홀히 하지 않으시기 바랍니다!

저는 네게브 광야에서 살고 있는 귀한 예후다 호크만 형제님을 위한 새로운 기도를 부탁드리고 싶습니다. 예후다는 일주일에 여러 번 투석을 받아야합니다.

예루살렘에 있는 저희 회중 중에서 다음 형제자매님을 위해 저희와 함께 기도해 주시기를 부탁드립니다: 개리, 멜라니, 사리트, 가브리엘라, 아후바, 레아, 일라나, 한나, 어린 가브리엘라, 죠나단 비(B.)와 그의 아내 아비바와 그들의 갓난아기.

귀한 친구들인 랍비 솔트와 그의 가족과, 랍비 핫셀블래드를 위해서도 기도해 주십시오. 이들은 둘 다 연로하시고 보호와 축복이 필요합니다.

저희 두 손주를 위해 기도해 주시기 바랍니다. 이들은 몇 주 있으면 둘 다 고등학교를 졸업합니다. 둘 다 그들 인생에 중요한 변화를 앞두고 있습니다.

짐바브웨 하라레에 있는 예슈아 칼리지를 위해 기도해 주시기 바랍니다. 아프리카 렘바족을 위한 이 신규 신학교에는 예루살렘 네티비야 직원과 브라질에서 간 교수들이 있습니다.

이것은 큰 도전이며 아주 중요한 프로젝트입니다. 지금은 교수가 예후다와 다니엘과 마테우스와 저, 네 명뿐이지만, 우리는 더 많은 교수를 구하여 기도해야 합니다.

학생들은 성인이며, 이미 짐바브웨 시골에서 회중(교회)을 이끌고 있고, 말씀을 공부하고 그들의 나라와 렘바족 중에서 주님의 일을 하기 위한 그들의 수단을 연마하기 위해 3주 동안 하라레로 옵니다.
 


네티비야 성경교육사역 페이스북으로 가셔서 훌륭한 강의를 시청해보시기 바랍니다.

이스라엘의 주 하나님과, 우리 메시아, , 선생님, 랍비, 주님이신 예슈아의 은혜가 여러분 모두와 함께 하기를 축복합니다!

요셉 슐람
netivyah.org

 

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Netivyah Bible Instruction Ministry
The Jerusalem Prayer List December 23, 2021
by Joseph Shulam


We have just finished reading the book of Genesis. The book of Genesis from the beginning to the end deals with families and individuals. Right from the beginning of the book of Exodus the scene changes and the focus is on a people, a nation, united tribes that have the same fate and the same problems.

The reading starts in Exodus 1:1 6:1, and from the prophets the reading is from for the Sephardic Jews is chapter 1 of Jeremiah and for the Ashkenazi Jews it is from Isaiah chapter 27. From the New Testament we read Acts 7:17-29.

The book of Exodus is called “Shemot” (“names” in Hebrew), because the first words of the text are the names of the sons of Jacob. The Hebrew bible doesn’t have book names or chapters or verse numbers. That tradition developed with the Septuagint (translation of the Hebrew Bible to Greek in the 2nd Century B.C.E. (Before the Common Era) and in Medieval Europe.

The Hebrew text was written in a scroll and the names are not based on logic like in the Greek bible, but on the first word or words of the scroll Exodus is a logical name because the book starts with the coming down to Egypt of Jacob and his family, all the sons and their tribes and clans and the book ends with the children of Israel going out of Egypt into the wilderness of Sinai and on the way to the land that God has promised Abraham, Isaac, and Jacob/Israel.

The first chapter starts with the 70 souls of Jacob’s family going down to Egypt receiving from Joseph the best part of Egypt, the land of Goshen, in the Nile River Delta, and enjoying life in the diaspora. As long as Joseph was living the Israelites were living well and enjoying the wealth of Egypt.

It was after Joseph died and probably after a major demographic change in the structure of Egyptian society and government that a pharaoh came into power that didn’t know Joseph. This phrase means that this pharaoh didn’t appreciate Joseph and his contribution to Egypt. This pharaoh looks at the growth and the wealth of the children of Israel in the land of Egypt and feels a threat from their numbers and power.

You see, dear brothers, the Israelites have some set in their way characteristics. Israelites don’t mix or mingle well with people from another race or another nationality. The pharaoh who does not know Joseph feels that these strangers who have grown in numbers are like a 5th column in Egypt.

So, the first thing to do is cut down the population growth. An order, a royal order, is issued by Pharaoh that male babies are to be killed by drowning them in the river. The midwives are to do the job and kill all the male babies.

Here is the first and very important lesson for us all to learn. This lesson was not learned by the enemies of Israel in World War II or earlier in the Spanish and Portuguese Inquisition.

The German, Austrian, Hungarian, Rumanian, Estonian, Latvian, Ukrainian, and Polish Christians didn’t disobey the German Nazis who appointed them to be the guards and the executioners that killed Jews in the death camps. They didn’t object to the killing of Jews on their land, in their backyards (so to speak) and in fact participated and even at times they outdid the German Nazi officers in the killing of the Jews.

Although it must be stated that there are thousands of Christians in Europe that did exactly what the two Egyptian midwives Puah and Shiphra did. These Christians endangered their own lives to save Jews and Jewish children from the Nazi death camps.

These very special people have a very special name. They are called Righteous Among the Gentiles. I am speaking of thousands of such men and women who saved Jews in the face of great self-sacrifice.

The state of Israel has the Yad VaShem Holocaust museum in Jerusalem to remember the horrors of the Nazi Holocaust. In that same place there is also a memorial for these Christians who saved Jews. There’s a tree with a name on it for each of these Righteous Among the Gentiles.

Although it must be stated that in proportion to the numbers of those who supported and participated in the Nazi killing machine the percentile is small, just like the two midwives in Egypt. Christians today ought to know that again there is a very real threat by Iran to delete the state of Israel and the Jews living here from the map!

Stand with Israel and pray! Also don’t neglect to let your voice for Israel and your Jewish neighbors be heard in the chambers of your government!

These two women who were appointed as the directors of this project of drowning the Hebrew male babies in the waters of the Nile River found ways of allowing these babies to live and didn’t kill them in the waters of the great river.

It is not clear if the two midwives who saved the Hebrew male babies at birth were Egyptian or Hebrew. Their names could be either Egyptian or Hebrew. These two very creative women found a good way to disguise themselves and get by with saving Hebrew males from sure death.

The second chapter introduces the reading with a family from the tribe of Levi, no names are given at this point of the story. The family from the tribe of Levi is determined to save their newborn baby boy.

They manage to hide the baby for three months but the danger of getting caught by the Egyptian taskmasters is too great. The mother is very creative, and she makes a basket of wicker and waterproofs it and floats the child inside the basket on the Nile River.

At this point there is a dramatic lesson to be learned, especially during times of persecution and horrible governmental official persecution. This lesson is often ignored by Christian theologians.

When there is persecution and suffering and horrible treatment and loss of human rights and social privileges, never give up! Always resist in smart and intelligent ways, without getting caught by the enemy.

Never lose the hope of freedom and never stop dreaming of better times. Always look for ways to get around the evil and ungodly laws and survive and do it not only for yourselves, but for all those around yourself.

The rule is this: always resist evil and oppression and enslavement and always keep the flame of hope burning and giving life and strength and encouragement to yourself and to those people around you whom you know well and whom you trust. Even when these people around you are very good friends and very good people, still look over your shoulders and suspect and confirm that your friends are faithful and trustworthy.

We say in Hebrew; honor and suspect, even your closest friends and it could also be family members. Always look for ways to improve your situation and find your freedom.

So, Moses’ mother is resourceful and floats the baby in the basket down the river. At this same time the daughter of Pharaoh is going with her servants and maidens to the river to wash.

There is a strange detail in this text that is most times ignored by biblical students:

“Then the daughter of Pharaoh came down to bathe at the river. And her maidens walked along the riverside; and when she saw the ark among the reeds, she sent her maid to get it. And when she opened it, she saw the child, and behold, the baby wept. So, she had compassion on him, and said: ‘This is one of the Hebrews’ children.’” Exodus 2:5-6 [NKJV]

Here, it is important to pay attention to the details in the text. A prince of Egypt always has maidens that accompany her, especially when she is going to bathe in a river like the Nile.

The Nile River is one of the great rivers of the world and it has beauty and danger at the same time. There are crocodiles and dangerous fish and other dangers that are common in such big rivers like the Nile. It is very unusual to have the daughter of Pharaoh to go to bathe (wash) in the river and enter by herself.

If it is just bathing for washing sake normally it would be done inside the palaces of the pharaohs’. There were pools and baths for washing in every one of the palaces and often very rich and fancy pools for washing. Even with warm water.

So, why is it in our text that Pharaoh’s daughter enters the water alone and her maidens are outside of the water walking alongside of the river? The rabbinical commentators paid attention to another detail. How is it possible that when the basket that was floating on the river and is brought to the princess, she opens it up and immediately recognizes that this baby is a Hebrew baby?

When has this daughter of the most powerful leader of the ancient world of the greater Middle East and North Africa been exposed to Hebrew babies? How would this very well-protected and well-guarded child of the great Pharaoh have an opportunity to see and handle and know what a Hebrew baby looks like, or a circumcised male child that is only three to four months old?

There is only one explanation to this scene with the daughter of Pharaoh, the rabbis reasoned, she was a convert to Judaism, and she went alone into the river for purification purposes not for fun or for a normal bath, but for a Jewish ritual purification a Mikveh.

This means that she had had some exchange and contact with Jews and especially with Jewish babies. The only plausible explanation of these scenes is that Pharaoh’s daughter was some kind of convert to the faith of the Hebrews and knew their traditions well enough to recognize that this baby floating on the Nile River was a Hebrew baby.

This is also the explanation of why she decided to keep this baby and bring it to the palace and raise it as her own child. By taking this baby and keeping it alive and by bringing the child to the palace and raising this male child as her own son inside the palace of the great Pharaoh she broke her own father’s law to kill every Hebrew male child.

The name that this Egyptian princes gives the baby is Moses. Moses is a name in the Egyptian language. It means exactly “son of the water.” (“Mo” is water and “Ses” is son of.) As you can see in the names of the pharaohs themselves: Ramses means the son of Ra, the chief god of the Egyptians during the late bronze period.

The second lesson that we ought to learn from this text is that no matter how hard our lives are and how hopeless things look from the outside, the Lord God who created the world is still in charge and still rules the Heavens and the Earth.

God is faithful to keep His promises and our history is proof positive that God’s faithfulness is uncompromised. Yes, we might not have the wisdom and foresight to see through the veil and see all the possible and impossible options, but God knows options that are beyond our own ability to know and to understand.

This is what faith means, it means that although we don’t see the solution or the light at the end of the tunnel, the light is there and the Lord is with us in the foxhole during the battle.

The third lesson from this Torah portion is from chapter 3 of Exodus. Moses has run away from Egypt and has left his family and his people and the palaces of Egypt and joined a band of Midianites under the leadership of Jethro, a priest of Midian.

Moses takes Zipporah, Jethro’s daughter, for a wife, and has two sons by Zipporah. He spends his days shepherding Jethro’s sheep. The Bible tells us that for the Egyptians shepherding is one of the more despised professions, for an honorable man to be a shepherd.

In chapter 3 of Exodus, Moses, the shepherd of Jethro’s flocks, is leading his sheep to a very prominent mountain called Sinai. Suddenly Moses sees something unusual, a burning bush that is not consumed by the fire.

There near that burning bush the God of Abraham, Isaac, and Jacob reveals Himself to Moses and commissions him to deliver the children of Israel out of slavery into freedom out of Egypt to the land the Creator Himself gave to Abraham, Isaac and Jacob.

Moses is a person who does not speak well and may have a strong stutter. God argues with Moses like a merchant in a typical Arabic market anywhere in the Middle East.

This situation of arguing, and not being decisive, and looking for excuses, which is why he is the wrong person for the job, goes round and round between Moses and God. The amazing and wonderful thing in this narrative is that God is willing to argue with Moses and not give up on this man with a heavy speech impediment, a person who had lost hope, and lost any vision or desire to change his lifestyle.

Here we come to chapter 4, now with another encounter and argument between God and Moses. This time God takes a different approach.

He asks Moses: Moses what do you have in your hand? Moses answers that he only has a stick, a shepherd’s staff in his hand, a piece of wood to drive the sheep.

God tells Moses to cast this stick to the ground. Moses does not suspect anything dramatic to happen. This same stick has fallen down to the ground many times, and nothing happened.

The stick falls down on the ground and becomes a snake. You can imagine how surprised Moses would have been. This stick that had served Moses so well, as a shepherd, for so many years, now has a surprise for him. That same stick that he was so familiar with, turns into a snake.

A shepherd of sheep in the Sinai Desert has more than a few opportunities to see and handle snakes. The Lord surprises Moses a second time when he tells Moses pick the snake up by the tail. Anyone who has handled snakes knows that this is the most stupid thing to do to a live snake.

Could it be the absolutely most unwise way to handle a snake? The snake by instinct will turn around very quick and give you a bite on your hand or leg or anywhere that the snake can reach you. But now Moses has gained a new experience and he can trust the Lord and obey even this unusual and seemingly stupid command of the Lord.

Here is the lesson from this narrative: God can use anyone that He chooses. He can even use a person like Moses who is not ready and doesn’t want the job. He can use a person that is damaged exactly in the area that he will need most in his mission.

God does not mind using a person like Moses who doesn’t want this mission of freeing the children of Israel from Egypt. He finds every possible excuse not to go back to Egypt and not to meet Pharaoh.

When God sets His mind on a person He also equips him with the tools and the talents and the gifts that this person is going to need to accomplish the task set before him by the Almighty One of Israel.

We have so much to learn from Moses that can help us, especially here in Israel, to first of all, stop criticizing God’s servants and looking and concentrating on what we don’t have, but allow God to use what we do have and sharpen it exactly for the job that is set before us.

Each one of us has a stick and some kind of stutter (imperfection and blemish), but God can use our imperfections and blemishes for his glory. None of the heroes of our faith were perfect individuals and everyone had his own faults, but in God’s hand the faults and problems that our forefathers had become their advantage.

Let us stop criticizing the blemishes of our brothers and allow the Lord to use our blemishes and problems to His advantage. For now we ought to be ready to use our stutter and our stick for the glory of the Lord and prepare to see the Arm of the Lord lead and guide us to be perfect, by being the violin, and the Lord the violinist.

In the Lord’s hands the cheapest violin can produce the best sound of heavenly music!


We are currently raising funds for the Netivyah Student Scholarship Program. Click here to learn more.

Our dear sister Renata Dias, from Rio de Janeiro, Brazil, is out of the ICU but still in the hospital in Rio de Janeiro. Please pray for Renata’s quick recovery and exemption from complications of the illness and restoration of her normal breathing.

A dear brother and pastor Jorge from Belo-Horizonte, Brazil, is in the hospital with the same breathing issues. Please lift these brothers and sisters in your prayer and intercede for them before God’s throne for mercy and healing.

Please continue to pray for our dear Brother Keijo Lindeman who will have his 76th birthday on Christmas day. Pray for him and his wife Salme. They are both in their mid-70’s and with less than perfect health like all people who are in their mid-70’s. I pray for the Lord to bless and heal them and give them the strength that they need to continue their so very important ministry for Finland and for Israel.

Please continue to pray for Marcia, my wife. Marcia’s cognitive situation is complicated by the fact that she forgets to take insulin after she eats and that makes her blood sugar very high and very dangerous. Her rheumatoid arthritis is also flaring up. The pain in her joints is very strong. So, please lift Marcia up for healing in Yeshua’s name and pray for Marcia when you follow your prayer list.

The so-called Christian West, including the governments and their heads that go to church every Sunday don’t seem to care what the radical Muslims are doing to their Christian brothers and sisters.

I heard from Afghan Christians that the underground church in Afghanistan is no longer in existence. I am not sure that this is reliable news, and that is true. However, if it is even partially true than those Christians in the West that abandoned their local Afghan brothers and sisters to be killed and raped by the Taliban better quickly repent of their negligent treatment of those who were under their care and were abandoned.

Please keep praying for Israel and the America-Iran negotiations in Europe. Pray that the USA doesn’t show weakness and fold and give the Iranians the green light to build their atomic weapons. And the deadly threat against Israel is still a topic that is important to pray for, that the Lord will turn away their murderous and deadly desire to destroy Israel.

Our dear sister Celestine from London, UK, lost her beloved husband in this coronavirus period and I am asking all of you to pray for Celestine our sister to find comfort in her faith and faithfulness. Pray the Lord will fill the void that the death of her husband created in her life. Pray that she will be supplied with all her needs and find a comfort in the Word of God.

Now Steve Mock is at home after the massive CVA (stroke) but with major challenges in his speech and mobility.

Our dear friend Mahmud Abu-Eid’s sister Gouzlan is very sick, and also Mahmud’s mother needs our prayers. The Abu-Eid family is one of the finest and dearest families of Palestinian friends and soul brothers that we have. Please lift them up in your prayers.

Pray and support Netivyah during these very hard times all around us, for opportunities to do good and to bless and feed and support the population of Israel, those in need whose number has increased by many percentage points during these difficult days in Israel.

Pray for our opportunities to do good and to be a blessing to the needy population in Jerusalem, and to believers who are students at the universities. God gives opportunities of joy and privilege and every opportunity that the Lord gives us to do good and to be a blessings, is also a test of our judgement and charity.

I ask for a special prayer for the spiritual authorities of the Orthodox Jewish world to wake up and seek unity and cooperation and partnership with each other and with the secular population of Israel (the majority).

Keep praying for the Rosenfeld family, the young and the old.

We have dear brothers in Ireland who are older and have the Coronavirus, please pray for Wilson and for William.

Please pray for the Teaching from Zion publication that has been printed and distributed by the thousands around the world free of charge. You can also subscribe to receive the Teaching from Zion Magazine by mail, a hard copy. This too is free of charge, but if you read it and enjoy it and learn from it, please consider to at least pray that we would be able to continue to publish it and have the financial means to be able to do it.

The Hamotzi food distribution program is going in full capacity during the holiday season and generously giving wonderful food, to over 150 families who are referred to us by the social Department of City Hall of Jerusalem. These families will have no lack on their holiday tables and their families will be able to bless the Lord for His mercy endures forever through your contributions and generosity.

The needs in the neighborhoods of Jerusalem are growing because of the unemployment of this coronavirus period and the needs of these dear people are growing. In order to supply the increased number of families that we are helping, we need the Lord to impress you, our dear brothers around the world, to also increase your prayers for Jerusalem and take advantage of the opportunities that the Lord is giving us and you, to help those in need.

Please pray for Netivyah and for the Netivyah leadership and find ways to partner and participate in the great blessing that the ministry of Netivyah is here in Israel and also around the world. Please pray and seek ways to partner and contribute financially for the Lord’s work in Netivyah Bible Instruction Ministry. You can contribute here.

We must pray for all our men who are right now serving in the Israeli Army both in the reserves and in the regular army. We must lift them up in prayer for protection and for their witness among the other soldiers with whom they serve.

Pray for all our wonderful, dedicated brothers and sisters in Korea, who stood with Israel and with Netivyah, to revive and to not forget their first love for Israel, and for Netivyah. Please pray for Korea Israel Bible Institute (KIBI) and for the two scientists who started KIBI in 1996 and who have been a great blessing to Israel and to the Jews in many countries, and also to us in Israel.

Keep Ruby Little in your prayers, our dear sister from Oklahoma City. Ruby just had some important tests and to see what the situation with her cancer. The results of these tests were not very good. He cancer has grown during these months and there is not much that can be done for the spread and growth of the tumors in Ruby’s body. Ruby is a brave sister. We ought to pray for the Lord’s healing and glorification of His name to touch Ruby’s body with healing and restore Ruby’s health. We do believe in that God can heal and heal even cancer that has metastasized.

Please lift these brothers and sisters in your prayers: Angela Isby, Deborah Isaiah, Aries Franklin Mayers Sr., and Tony Black. Keep praying for Nancy, Don and their son Aaron Hook, Rachel David Kim’s wife Jingyung Lee. These are some older brothers and sisters who need God’s grace and His support to be a blessing to their lives and keep them safe in the palm of His hand!

Dr. Yuizawa, Tiz H., Lion H., Ilana Abramov, Cynthia Parveen’s sister, have improved from their illness but still need the Lord’s blessings and strength to keep improving.

Remember the following brothers and sisters from the Roeh Israel Congregation in Jerusalem; Sarit, Gabriela, Ahuva, Leah, Ilana, Hannah, young Gabriela, Jonathan B. and his wife Aviva and their baby. Pray for Sister Yoko Nagumo in Japan. Sister Yoko had a stroke, and we pray that her recovery will be quick and complete.

From Chennai, India, please remember Pastor Isaac. Pastor Isaac is an older man with severe kidney problems and has to have dialysis several times per week. Remember Tony and Louisa Tam, and our brothers and sisters at the 611 Church, and the other churches who love God and love Israel in that great city. Remember in your prayers the Cohen family in Hong Kong.

I am asking for you to pray for a dear sister Ema in China. She is a wonderful and very dear servant of the Lord and is in special need of much prayer and guidance from God.

Just a word of grace before the mercy seat of the Almighty will be heard in favor of these brothers and Um Mahmud Abu-Eid and Jimmy Abu-Eid and his family, Keijo and Salme our dear brothers in Finland, Tim Tucker, Satu-Maria, Sinni Tuuli, Anne Mirjami our dear sister and all our other brothers and sisters in Finland who need our prayers, Eva H., Patty, Andrea, Julia and Victor, and Aaron Tani, and Hillel and his wife.

We continue to pray for Zhou Wenrian, Abe family, Toru San, Takeo Sensei, Daisuke Sensei, Tomoko San, Yumi and her father Pastor Ohara, George, and Pastor Isaac in Chennai, India.

Please pray for the Rantavaara family and especially for Pekka our dear brother and for his whole family. Pekka is in advanced stages of Parkinson and needs the Lord’s healing and strength.

Pray for Paulo who lives in Curitiba. Keep Mr. C. Pereira Braga Dias from Rio de Janeiro, Brazil, in your prayers.

Keep praying for Guilherme Antonio Nathan Becker and his wife Artuza de Oliviera, also add Rachael and Daniel Webster and Lizette Nancy, and Jose Carlos from Rio de Janeiro, Brazil.

We have brothers and sisters in Israel and in China and I ask you to pray for their safety and protection: Deborah Ruth, Lydia, Sima, Laurel S., Naomi, Orna, David S., Daniel, Dalia D., Ayla, Hillel, Elhanan, Tony, Dr. Song, and his wife Sister Harriet Kim, Michael Knezevich, Ismael Alves, Asher Gabriel, M. Ahuva. Please pray for a dear brother who is well into his 90’s and lost his wife a couple of weeks ago. His name is Dov H. Please keep in your prayers a dear sister who attends our congregation in Jerusalem. Her name is Hadassah and she just had cancer surgery. Pray for Hadassah for a full recovery and remission from any cancer in her body.

All these brothers and sisters are faithful to the Lord and a blessing to Netivyah and to Israel. Please don’t neglect to pray for them all, by name!

I would like a new prayer request for a dear brother Yehuda Hochman who lives in the Negev Desert. Yehuda has to receive Dialysis treatment several times per week.

From our congregation in Jerusalem, we ask you to join us in prayer for the following dear brothers and sisters: Gary, Melanie, Sarit, Gabriela, Ahuva, Leah, Ilana, Hannah, young Gabriela, Jonathan B. and his wife Aviva and their new baby.

Pray for some dear friends, Rabbi Salt, and his family and Rabbi Hasselblad. They are both older and need protection and blessings.

Please pray for our two grandchildren. They are both graduating in a few weeks from high school. They are both facing this important change in their lives.

Please pray for Yeshua College in Harare, Zimbabwe. We have a number of teachers in this new college for the Lemba, tribe in Africa from the Netivyah Staff in Jerusalem, and from Brazil.

It is a major challenge and a project of such great importance. Yehuda and Daniel and Matheus and I are the only teachers now, but we must pray for more teachers.

The students are adults, already leading congregations in the countryside of Zimbabwe and coming to Harare for three weeks to study and sharpen their tools to do the work of the Lord in their country and among the Lemba tribe.
 


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May the Lord God of Israel and the grace of Yeshua our Messiah, King, Teacher, Rabbi, and Lord be with you all!

Joseph Shulam
netivyah.org

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