번역: 김미애 예루살렘 기도 목록 – 2025년 1월 10일 요셉 슐람 이번 안식일에 우리는 창세기의 마지막 토라 포션인 “바예히”를 읽습니다. 이 토라 포션의 첫 단어를 번역하면 “그리고 그가 살았다”입니다. 창세기에서 삶을 말하는 단어로 시작하는 모든 토라 포션에서는 주요 성경 인물이 죽습니다. 히브리어에서 삶에 해당하는 단어는 고대나 현대나 모두 “하이” - “살다” – “삶”입니다. 창세기에서는 삶이라는 주제가 중심 주제입니다. 창세기는 주요 인물들이 산 연수와 죽을 때의 나이를 말해주는 유일한 책입니다! 중심 인물의 삶을 논한 후 그들의 죽음을 알리는 것은 우리의 존재의 연약함과 피할 수 없는 죽음을 부각시킵니다. 토라 포션은 바예히 – 창세기 47:28–50:26입니다. 선지서에서 읽는 부분은 열왕기상 2:1-12입니다. 신약성경에서 읽는 부분은 요한복음 13:1-19입니다. “삶”(히브리어로 “하이”)이라는 단어로 시작하는 몇몇 토라 포션을 관찰하면서 사라나 아브라함이나 야곱 등 죽은 주요 인물을 그리다 보면, 토라의 서사의 깊이에 대해 흥미로운 질문이 생깁니다. “삶”이라는 히브리어(חיים " - 하임")는 종종 유업과 계속성의 개념을 포함합니다. “삶”이라는 단어로 시작하는 토라 포션 본문은 삶과 죽음 사이의 대조와 그 인물의 삶과 유업을 추억하고 요약함으로써 삶의 계속성을 강조합니다. 히브리 민족의 조상이자 우리 믿음의 조상들인 세 족장 중 마지막 족장인 야곱의 정치한 죽음은 두 가지에 대한 빛나는 모범입니다: 1) 그들의 유업과 그들에 대한 역사적 영적 추억에는 그들의 선하고, 그다지 선하지 않고, 추한 장들도 있습니다. 2) 그들이 다음 세대에 남긴 유산과 삶. 이번 토라 포션 “바예히”의 야곱의 경우가 좋은 예가 되듯이, 야곱의 죽음의 장면은 그냥 그의 죽음과 히브리어로 막펠라라고 부르는 굴에 장사 만이 아닙니다. 야곱은 그의 이력을 다시 말하고 열두 아들 모두에게 유업을 남깁니다! 야곱은 아브라함과 사라와 이삭과 리브가가 묻힌 바로 그 굴에 장사됩니다. 족장 4대가 헤브론의 같은 곳에 장사되었습니다. 아브라함이 세 “천사들”과 어울려 점심을 먹은 바로 그 성읍입니다. 말씀 본문과 전승에 따르면, 이 세 손님은 바로 하나님과, 이스라엘 민족과 연관되어 있는 두 천사 가브리엘과 미가엘입니다. 각 족장들은 각자의 아들들에게 유업을 남겼습니다. 각 아들들의 축복 역시 야곱의 자녀들과 이스라엘 민족의 미래 형성에 중심 역할을 하는 가나안 땅에 대한 유업을 언급하고 있습니다. 야곱의 아들들 각자와 야곱의 성품은 이스라엘 민족의 형성과 발전에 있어서 중요한 역할을 했습니다. 야곱이 그의 아들들과 요셉의 아들들을 위해 한 축복은 그들의 삶이 미래 세대에 어떻게 영향을 끼칠지를 예언적으로 보여주는 것입니다. 사라의 죽음은 이삭을 통한 유업과 계속을 굳혔습니다. 아브라함의 죽음은 족장의 횃불을 넘겨주는 것입니다. 반면에 야곱의 죽음은 이스라엘 민족의 지파들을 확립시킴을 확증하는 것입니다. 이는 요단강과 지중해 사이의 땅을 이스라엘 땅으로 법적으로 등록하고 있습니다. 이번 토라 포션은 가나안 땅을 야곱의 아들들에게 영원한 기업으로 남기는 것에 초점을 맞추고 있습니다. 창세기의 마지막 장들인 이 토라 포션은 이 땅에 대한 열쇠와 야곱의 아들들과 이스라엘 땅 사이의 연속체를 나타내는 예언적 언약을 이스라엘에 줍니다. 창세기의 이 마지막 장들에서 야곱은 그의 열두 아들 모두와 요셉의 두 아들 에브라임과 므낫세에게 유업을 남깁니다. 이 유업 역시 과거 사건의 요약이 아니라, 대부분 축복인 예언의 요약입니다. 그렇지만 시므온과 레위는 가혹한 정죄, 사실은, 저주를 받습니다. “시므온과 레위는 형제요 그들의 칼은 폭력의 도구로다” (창세기 49:5) 야곱을 화나게 하고 세겜의 가나안 사람들 앞에서 그를 창피하게 만든 사건이 있었는데, 야곱의 딸이자 시므온과 레위의 누이인 디나를 강간한 사건을 처리한 일이었습니다. 야곱은 그의 임종 시까지 이 둘을 용서하지 않았습니다. 그들이 축복받을 자리는 에브라임과 므낫세가 대신 채웠습니다. 야곱은 태어날 때부터 고된 삶을 살았고 이제 늙었지만, 그의 기억력은 명철했고 용서치 않았습니다. 그는 요셉의 아들들 에브라임과 므낫세를 포함하여 그의 아들들 대부분에게 축복했습니다. 하나님과 이스라엘의 관계는 언약적 관계입니다. 이것은 그저 장자 상속권의 문제만이 아닙니다. 유대교에서 언약이라는 개념은 내재적으로 죽음이라는 개념과 우리 생명의 유업과 하나님의 모든 약속 안에서의 유업이라는 개념과 연계되어 있습니다. 하나님께서 우리의 출생과 우리의 죽음을 다스리십니다. 우리의 유업은 하나님과 우리 사이의 계약이며, 하나님께서는 우리 개개인과 우리 뒤에 오는 이들에게 하신 약속을 지키시는데, 그것이 유업이기 때문입니다. 족장들과 여족장들은 하나님께서 이스라엘과 맺으신 언약의 중심에 있으며, 그들의 죽음은 종종 이 언약을 확증하거나 다음 세대로 이양되게 하는 전환적 순간이 되었고, 하나님과 그분의 백성 사이의 관계의 새로운 국면으로 접어들게 하는 역할을 했습니다. 삶과 죽음의 중요한 의미는 성경과 유대인의 사고와 문화 속에 울리고 있으며, 이 때문에 성경의 중요한 인물들의 죽음이 여러 방식으로 언급되는 것입니다: “그들이 그들의 열조에게로 돌아갔다.” 삶과 죽음과 새로운 생명의 탄생이라는 순환적 성격이 여러 성경 본문과 가르침의 두드러지는 주제이며, 존재의 일시적 본질과 유업과 추억의 영구성을 믿는 사람들을 생각나게 합니다. 히브리어 성경에서 중요 인물들의 죽음의 묘사에는 종종 그들의 돌아감과 중요한 의미를 전달하는 고유한 숙어나 문구나 서사적 기법의 특징이 있습니다. 다음은 주목되는 몇 가지 예와 참조 구절입니다: 1. “그리고 그가 죽었다.” (וַיָּמָת / 바야마트) 2. 아브라함: “그(아브라함)의 나이가 높고 늙어서 기운이 다하여 죽어 자기 열조에게로 돌아가매” (창세기 25:8) 3. 사라: “사라가 가나안 땅 헤브론 곧 기럇아르바에서 죽으매 아브라함이 들어가서 사라를 위하여 슬퍼하며 애통하다가” (창세기 23:2) 4. “그리고 그의 백성에게로 돌아갔다.” (וַיֵּאָסֵף אֶל-עַמָּיו / 바예아세프-아마브) 5. 아브라함: “그리고 아브라함이 죽어 자기 열조에게로 돌아갔다.” (창세기 25:8) 6. 이삭: “이삭이 나이가 많고 늙어 기운이 다하매 죽어 자기 열조에게로 돌아가니 …” (창세기 35:29) 7. 야곱: “야곱이 … 숨을 거두니 그의 백성에게로 돌아갔더라” (창세기 49:33) 8. “그리고 그가 장사되었다.” (וַיִּקָּבֵר / 바잌카베르): 이 문구는 물리적으로 장사 지내는 행동을 나타내며, 종종 중요한 의미를 띄는 장지에 대한 말이 동반됩니다. 예를 들자면: 9. 사라: “그 후에 아브라함이 그 아내 사라를 가나안 땅 마므레 앞 막벨라 밭 굴에 장사하였더라 (마므레는 곧 헤브론이라)” (창세기 23:19) 10. 야곱: “요셉이 그의 아버지 얼굴에 구푸려 울며 입맞추고 그 수종 드는 의원에게 명하여 아버지의 몸을 향으로 처리하게 하매 …” (창세기 50:1-2), 이는 야곱이 자신을 막벨라 굴에 장사하라는 말 다음 장면입니다(창세기 49:29-31). 11. “그가 그의 열조에게로 돌아갔다.” (וַיֵּשֶׁב עִם-אֲבוֹתָיו / 바예셰브 임-아보타브): 이 숙어는 조상들과의 재회의 개념을 전달하는데요, 직설적인 죽음의 묘사보다 비유적 의미를 내포하여 전달하는 것입니다. 12. 레위: “그리고 레위가 죽었을 때, 그는 그의 백성에게로 돌아갔다.” (출애굽기 6:16) “그리고 그는 그의 조상들과 함께 안식했다.” (וַיִּשְׁכַּב עִם-אֲבוֹתָיו / 바이쉬카브 임-아보타브). 이 문구는 종종 죽은 자의 평안한 영면을 나타내며 심지어 죽음 후에도 일종의 가족과의 연계를 의미할 수 있습니다. 13. 다윗: “다윗이 그의 조상들과 함께 누워 다윗 성에 장사되니” (열왕기상 2:10) 14. 모세의 죽음은 신명기 34:5-6에 독특한 방식으로 묘사되어 있습니다: “이에 여호와의 종 모세가 여호와의 말씀대로 모압 땅에서 죽어 벳브올 맞은편 모압 땅에 있는 골짜기에 장사되었고 오늘까지 그의 묻힌 곳을 아는 자가 없느니라.” 이 묘사는 모세의 죽음을 둘러싼 하나님의 직접적 개입과 미스터리를 강조합니다. 15. 아론: 아론의 죽음에 대한 공표에도 중요한 의미가 있습니다. 민수기 20:29는 말합니다, “온 회중 곧 이스라엘 온 족속이 아론이 죽은 것을 보고 그를 위하여 삼십 일 동안 애곡하였더라.” 이것은 그의 죽음에 대한 공동체적 애도를 나타냅니다. 16. 라헬의 죽음은 창세기 35:19에 특별히 기술되어 있습니다: “라헬이 죽으매 에브랏 곧 베들레헴 길에 장사되었고”. 라헬의 죽음은 창세기 35:20에서 다시 한 번 그녀의 묘비가 언급됩니다. 이 본문들이 의미 있고 흥미로운 이유는 이 본문들이 우리 족장들과 여족장들의 죽음을 성령님과 연관시키고, 성령님께서 성경 속 족장들과 영웅들의 죽음에 대해 아주 많은 정보와 다양한 문구와 숙어를 전해주시기 때문입니다. 성경 속의 죽음과 관련된 숙어들은 죽음을 면할 수 없는 숙명이라는 사실적 면뿐만 아니라 영적으로 심오한 의미도 전달하면서, 유업과 계속성과 한 사람의 조상들과의 물리적, 형이상학적 연계라는 주제를 강조합니다. 이러한 표현들은 죽은 사람에게 예우를 표하며 그 시대의 문화적, 종교적 가치를 보여주고, 유업과 정체성과 가족적 관계에 무한한 중요성을 부여합니다. 우리가 사라의 죽음에 대해 읽으면서 아브라함이 사라의 장사를 위해 헷 족속에게서 헤브론에 있는 막벨라 굴을 사는 일에 얼마나 많은 노력을 기울이는지를 볼 때, 우리는 히브리 민족의 아버지들에게 있어서 그들의 죽은 자를 예우하여 엄숙하게 장사 지내는 일을 살피고 무엇보다 마지막 날에 부활하기를 기다리며 잠든 사랑하는 자의 시신을 누인 묘지를 보호하고 안전을 확보하는 것이 얼마나 중요한지를 이해할 수 있습니다. 결론적으로, 토라 포션들의 구조, 유업, 계속성, 채용하는 서사적 기법, 언약이라는 것의 심오한 의미는 모두 “삶”이라는 단어로 시작되는 토라 포션과 중요 인물의 죽음 사이의 통렬한 연관성에 기여하고 있습니다. 창세기의 마지막 토라 포션에서 우리에게 계시되는 또 다른 중요 문제는 창세기 48장 16절입니다. 이 구절은 이렇게 말합니다: “הַמַּלְאָךְ֩ הַגֹּאֵ֨ל אֹתִ֜י מִכׇּל־רָ֗עיְבָרֵךְ֮ אֶת־הַנְּעָרִים֒ וְיִקָּרֵ֤א בָהֶם֙ שְׁמִ֔י וְשֵׁ֥ם אֲבֹתַ֖י אַבְרָהָ֣ם וְיִצְחָ֑ק וְיִדְגּ֥וּ לָרֹ֖ב בְּקֶ֥רֶב הָאָֽרֶץ׃ “나를 모든 환난에서 건지신 여호와의 사자께서 이 아이들에게 복을 주시오며 이들로 내 이름과 내 조상 아브라함과 이삭의 이름으로 칭하게 하시오며 이들이 세상에서 번식되게 하시기를 원하나이다” 제가 인공지능 기술을 사용하여 히브리어에서 붉은 색으로 표시된 이 구절을 문자 그대로 번역하라고 질문한다면, 다음과 같을 것입니다: “야곱이 임종 시에 한 이 축복은 무슨 뜻인가? 아브라함과 이삭과 관련하여 이 구절과 연관된 다른 구절들은 무엇인가?” 친애하는 형제님들, 여기에 그 답이 있습니다: 창세기 12:4-5, “이에 아브람이 여호와의 말씀을 따라갔고 롯도 그와 함께 갔으며 아브람이 하란을 떠날 때에 칠십오 세였더라 아브람이 그의 아내 사래와 조카 롯과 하란에서 모은 모든 소유와 얻은 사람들을 이끌고 가나안 땅으로 가려고 떠나서 마침내 가나안 땅에 들어갔더라” (창세기 12:4-5) 여러분이 성경의 뉴킹제임스버전 영어 번역본과 다른 영어 번역본을 읽어보신다면, 그 번역본들은 “그들이 하란에서 얻은(획득한) 사람들”이라고 번역하여 아브라함을 노예 매매자로 만들고 있습니다. 아브라함이 이 사람들을 쇼핑하여 사서 그가 알지도 못하는 땅으로 함께 데리고 갔다고 해석하는 것입니다. 아브라함 진영에는 얼마나 많은 장정이 있었습니까? 창세기 14장에서 아브라함이 롯과 그의 가족을 납치하고 많은 노략물을 가져간 북쪽 다섯 왕을 추격할 때, 아브라함에게는 그의 진영에 318명의 장정이 있었습니다. 아브라함과 그의 사람들이 북쪽 다섯 왕을 시리아까지 추격하여 롯과 그의 가족과 이 왕들의 노략물을 다시 찾아왔습니다. 그런 다음 아브라함은 예루살렘을 경유하여 되돌아오다가 예루살렘에서 그가 북쪽 왕들에게서 되찾아온 노략물 중에서 10%를 멜기세덱에게 주었습니다. 즉, 아브라함에게는 20세에서 50세 사이의 장정이 318명 있었습니다. 이 장정들이 결혼했고 아이가 한 명만 있다고 하더라도, 아브라함 진영에는 1,000명 이상의 사람들이 있었던 것입니다. 영어 번역본에 “그들(아브라함과 그의 가족)이 하란에서 얻은 사람들”이라고 번역된 이 문구에서 아브라함은 노예 지주가 아니었습니다! “영혼을 만들다 혹은 영혼을 얻다”는 “전도하다”입니다. 창세기 48장 16절에서 사용된 단어는 “낚인”입니다. 그렇습니다, “낚다! 번식하다, 알을 많이, 많이 낳다.”입니다. 우리는 아브라함과 이삭이 전도자들이었다는 것을 알게 됩니다! 이들은 하란과 시리아 북쪽(앗시리아, 앗수르)에서부터 수백 명의 사람들에게 영향을 끼쳐 이 사람들로 하여금 우상을 버리고 한 분 하나님, 이 세상과 그 안에 있는 만물을 창조하신 하나님, 사람의 손으로 만든 신전과 대리석이나 돌이나 나무나 금으로 만든 신상이 필요 없는 하나님, 그분의 지구에 언제 비가 내리게 하고 언제 눈으로 시에라 네바다를 덮을지를 결정하시는 하나님에 대한 새로운 믿음을 가지고 아브라함을 따라 가나안 땅으로 가는 여정에 오르게 했습니다. 유대인과 많은 기독교인은 사도 바울이 그리스 아덴(아테네)의 최고 법정인 아레오파고스에서 한 연설을 좀 더 진지하게 받아들여야 합니다. 우리가 메시아의 제자로서 하나님의 말씀을 좀 더 진지하게 받아들이지 않고 우리가 십자가에 달리신 분의 제자라는 사실에 있어서 중요한 의미가 있는 원리를 무시한다고 가정해 보십시오. 그럴 경우, 우리는 이 땅에서의 우리의 삶과 우리 각 사람을 위해 공원에서의 산책처럼 예비된 영원을 확보할 특별한 사건을 놓칠 것입니다. 우리는 예슈아께서 우리 앞서 걸으신 그 길에 발을 들여놓고 있습니다. 우리 앞에 놓인 그 길은 새로운 길이 아닙니다. 우리 앞의 길은 산 채로 화형당하고 마드리드와 리스본 – 로마 – 베니스 – 영국 요크 –프랑스 리용 – 필리핀 마닐라에 이르기까지 중앙 광장에서 십자가에 달린 성도들의 피로 적신 길입니다. 기독교 형제님들, 하나님 말씀에서 이 간단한 원리를 기억하십시오. 미움은 부메랑과 같습니다. 여러분이 유대인 한 명을 미워하고 핍박한다면, 그것은 여러분이 유대인의 왕, 아브라함과 이삭과 야곱과 모세와 아론과 다비드 벤-구리온, 알버트 아인슈타인의 왕을 미워하는 것입니다. 여러분이 유대인 한 명을 미워한다면, 그것은 여러분이 여러분 자신의 믿음과 삶을 박탈당할 위험에 처하게 하는 것입니다. 왜냐하면, 예루살렘의 평안을 위해 기도하라는 것이 성경의 명령이기 때문입니다. 하늘과 땅을 창조하신 이스라엘의 하나님께서는 여러분이 이스라엘 민족, 유대인, 이스라엘 나라, 이스라엘 땅, 민족과 땅과 국민으로서의 이스라엘의 형통에 대해 감사한 태도를 가지기를 기대하십니다. 이스라엘은 신약성경에도 구약성경에도 집단적 구원의 약속을 가진 유일한 국민이며 나라입니다. 여러분이 이스라엘과 유대인을 미워하고 핍박하고는 회개하지 않은 나라들을 조사해 본다고 가정해 보십시오. 그럴 경우, 여러분은 금방 어느 나라든 인종이든 미워하는 것이 현명하지 않다는 것을 깨닫게 될 것입니다. 왜냐하면, 우리는 모두 아브라함과 이삭과 야곱의 전능하신 하나님이 지으셨기 때문입니다. 우리는 모두 믿음으로 아브라함의 자손입니다. 저는 아브라함과 그의 자손의 이야기를 시작한 다음의 패러다임으로 끝내고자 합니다: “내가 너로 큰 민족을 이루고 네게 복을 주어 네 이름을 창대하게 하리니 너는 복이 될지라 너를 축복하는 자에게는 내가 복을 내리고 너를 저주하는 자에게는 내가 저주하리니 땅의 모든 족속이 너로 말미암아 복을 얻을 것이라 하신지라” (창세기 12:2-3) 기도 목록 저는 한동안 인질들의 안전한 귀가를 위한 기도를 언급하지 않았습니다. 오늘 요세프 알지야드니와 함자 알지야드니의 시신 두 구가 가자지구의 한 터널에서 발견되었습니다. 하마스의 테러는 끝이 없습니다. 이 알지야드니 가족은 이슬람 신앙을 가진 베두인 공동체에 속한 이들이었습니다. 베두인 공동체는 이스라엘 시민권이 있고 유목 생활을 합니다. 이 가족은 인질로 잡혀갈 때 키부츠(농업 정착촌)에서 일하고 있었습니다. 인질로 잡힌 모든 사람을 위해 계속 하늘의 문을 두드려 주시기 바랍니다. 미국 캘리포니아주 페퍼다인 화재는 이 기도 목록을 받고 있는 사람들 중 몇 사람에게 영향을 끼치고 있습니다. 우리는 이동 중인 사람들과 아직 집에서 나오지 못한 사람들의 안전을 위해 기도합니다. 저는 오늘 몇 사람과 통화했는데, 화재가 번지는 동안에 정전되었다고 합니다. 다른 사람들은 다섯 건의 화재가 번지고 있는 곳을 피해 더 멀리 내륙으로 옮겨야 했다고 합니다. 지금 일어나고 있는 모든 일을 고려할 때, 여러분은 주의를 기울이셔야 합니다. 지금이 세상을 깨워 믿음과 존재의 중요한 문제들(화재, 화산, 혹한의 폭풍, 전쟁 등) 평가에 주의를 기울이게 할 기회일까요? 여러분이 개인적으로 모르는 형제자매들을 위해 드리는 기도는 순전한 사랑이며 메시아의 몸을 세우는 것입니다. 여러분이 이기적인 이해관계 없이 여러분이 모르지만 형제인 누군가를 위해 천국에서 투표를 하는 것이기에 이것은 아가페 사랑입니다. 그리고 하나님께서는 우리가 이 세상에서는 서로 모를지라도 우리를 함께 묶는 사랑과 믿음의 긴 사슬로 연결된 다른 사람을 위해 하는 이기적이지 않고 참된 사랑과 관심의 표현인 이 기도를 보고 계십니다. 우리가 천국에 가서 우리가 위해서 기도했고 때로는 울부짖었던 사람들을 만나게 되면 기쁜 일일 것입니다. 그들은 육신적으로는 모르지만 영적으로는 같은 그리스도의 몸의 지체인 형제자매들로서, 언젠가 함께 앉아 “제가 당신이 치유되도록 기도한 것이 기억납니다!”, “당신이 가자지구 하마스 테러리스트들의 잔인한 손아귀에서 인질들을 구하기 위해 가자지구에서 싸울 때 제가 당신이 안전하도록 기도한 것이 기억납니다!” 이야기 나누는 특권을 누리게 될 이들입니다. 하나님의 은혜와, 치유와 힘을 주시는 하나님의 부드러운 손길이 필요한 다음 형제자매님들을 위해 기도해 주십시오. 예루살렘에서는: 요셉과 마르시아 슐람 낸시가 도착하여 요셉과 마르시아와 함께 집에 있습니다. 저희는 그녀의 우정과 용기 부여에 감사드리고 있습니다. 안전한 여행과 도착에 대해 감사 기도 드려주십시오. 귀한 일라나 아히저비 자매님은 98세이시며 기억력 문제로 고생하고 계십니다. 우리의 귀한 레아 커르키 자매님을 위해 기도해 주시기 바랍니다. 아담의 부모님인 배리와 달리아를 위해 기도해 주십시오. 이분들도 건강 문제와 어려움이 좀 있습니다. 치매를 앓고 계시는 고령의 귀한 미리암 자매님을 위해 기도해 주십시오. 다니엘 에스(S.)와 그의 자녀들을 위해 기도해 주십시오. 로에 이스라엘 회중의 귀한 지도자 개리와 그의 건강과 그의 아내 멜라니와 그들의 가족을 위해 기도해 주십시오. 움 마흐무드 아부-에이드와 지미 아부-에이드와 온 가족을 위해 기도해 주십시오. 이 가족은 자녀들의 치유와 그들의 일에 지혜가 필요한 귀한 오랜 친구 가족입니다. 네게브 광야 깊숙한 곳에서 살고 있는 로메로 가족을 위해 기도해 주시기 바랍니다. 그곳은 덥습니다. 그들이 저희 회중에서 멀리 떨어져 있어서 저희는 그들이 그립습니다. 영국에서는: 데보라 아이자야를 위해 기도해 주십시오. 저는 주님께서 데보라 아이자야를 복된 삶과 가정으로 인도하시고 그녀의 문제에 대한 해결책을 찾아 주시기를 기도합니다. 핀란드에서는: 마우노 렘포넨 형제님은 상당히 깊어진 암 진단을 받았습니다. 저희는 하나님께서 그에게 그의 가족과 건강히 보내는 날을 주시도록 하나님의 뜻이 이루어지기를 간구하고 있습니다. 서로 의지가 되어주고 있는 힐카, 미이카, 에스터를 위해 기도해 주십시오. 하나님의 양떼 안에서 저희의 귀한 파트너이자 동역자인 케이조와 살메를 위해 기도해 주십시오. 케이조와 살메 둘 다 좀 어려운 심장병이 있습니다. 우리의 귀한 자매님들인 사투-마리아, 시니 투울리, 앤 미리야미를 위해 기도해 주십시오. 에바 에이치(H.), 패티, 안드레아, 줄리아, 빅터, 아아론 타니, 힐렐을 위해 기도해 주십시오. 브라질에서는: 맥스는 그의 가문의 유대적 뿌리에 관한 문서화와 관련한 법원 결정을 초조히 기다리고 있습니다. 여러분의 기도에 맥스와 법원 결정을 기억해 주시기 바랍니다. 브라질 꾸리띠바 출신의 귀한 한 젊은이 파울로를 위해 기도해 주십시오. 그는 온전한 정신과 정신 건강을 위해 우리의 기도가 절실히 필요합니다. 클라우디아 리타 수지 아라우라는 이름의 귀한 자매님을 위해 기도해 주시기 바랍니다. 그녀는 암에 걸렸기에 하나님의 치유의 손길이 필요합니다. 파티마 마리아 도카르모 귀마라래스의 건강과 그녀의 손녀의 쌍둥이 아기들을 위해 기도해 주십시오. 길례르미 안토니오 노텐 베케르는 허리가 아파 고생하고 있습니다. 알투사 데 올리베이라와 그의 아내를 위해 기도해 주십시오. 눈에 심각한 문제가 있는 세 살배기 아이 카이크 데 올리베이라 베케르를 위해 기도하여 주님께 이 아이의 눈을 고쳐주시도록 간구해 주십시오. 아시아에서는: 대만의 티제이(T.J.) 목사님을 위해 기도해 주십시오. 중국의 귀한 데보라 루스 자매님을 위해 기도해 주십시오. 일본에 계시는 요코 나구모 자매님을 위해 기도해 주십시오. 토니 탐과 그의 아내 루이자와 아들 마르코는 그들의 상황에 대해 특별 기도가 필요합니다. 우리는 저우 원리앤, 아베 가족, 토루 상, 유미 오하라와 그녀의 가족, 데보라 루스, 아일라와 다니엘과 그들의 딸을 위해 계속 기도하고 있습니다. 송만석 박사님과 그의 아내 김해리 자매님과 키비(한ㆍ이성경연구소) 사역을 위해 기도해 주십시오. 덴마크에서는: 굴리는 아웃리치를 해오고 있는데요 그들이 겪고 있는 박해에 대처할 수 있도록 기도를 부탁했습니다. 가족 중에 예슈아를 알도록 기도를 부탁한 마음이 무거운 대상은 부모님입니다. 저희 영향력이 고군분투할 때 그리스도의 몸의 기도는 저희에게 힘을 줍니다. 미국에서는: 피츠버그의 셜리앤이 감사를 표하고 좋은 소식을 전하기 위해 전화했습니다. 아직 건강 문제가 있는데요, 신장병 치료와 다른 건강적 필요를 위해 기억하고 기도해 주시기 바랍니다. 이사벨라는 젊은 여성으로 불면증 문제와 관련하여 원인 진단을 받기 위해 이번 주에 입원했습니다. 원인과 해결책을 찾을 수 있도록 의사들과 그녀를 위해 기도해 주시기 바랍니다. 호세는 결혼생활이 더 견고해지도록 여러분의 축복과 아들 출생을 위해 여러분의 기도가 필요합니다. 아이다 라미레즈는 98세로 1기 치매를 앓고 계십니다. 어머니를 돌보고 있는 그녀의 딸 아이다 곤잘레즈도 힘과 하나님의 은혜와 보호가 필요합니다. 팻 에스(S)는 기억력이 소실되고 있어 기도가 필요합니다. 그녀의 남편 필립은 헌신된 하나님의 사람으로 근면히 그녀를 돌보고 있습니다. 기도 가운데 이 둘을 기억해 주시기 바랍니다. 사라 삭스는 방사선 치료를 마쳤고 잘 해내고 있습니다. 다시금 감사와 찬양의 기도를 드려주시기 바랍니다. 엘리셰바는 9월에 있을 재무 자격증 취득을 위해 공부하고 있습니다. 공부에 평온과 다음 달 시험 통과 확신을 위해 기도해 주시고 건강과 가족을 위해서도 기도해 주시기 바랍니다. 달라스에 계시는 오랜 기도 용사이자 후원자이신 제리 로저스가 암 진단을 받았습니다. 그는 항암 치료를 시작했습니다. 우리는 기도 가운데 그의 의사들과 의료진과 가족을 올려드리고 있습니다. 래리가 그의 손주들을 위한 기도를 부탁합니다. 저는 손주가 있는 우리 대부분이 이 세상의 상태에 대해 우려하고 있을 것이라고 말씀드릴 수 있을 것 같습니다. 관용이 없고, 유혹이 만연한 상태 말입니다. 성령님께서 그들이 바른 선택을 하도록 인도해 주시도록 기도해 주시기 바랍니다. 빌 씨(C.)는 마지막 두 번의 치료만 남았습니다. 하나님께 감사 기도 드려주시고 계속해서 치료의 성공을 위해 기도해 주시기 바랍니다. 줄리의 단층 촬영 결과 깨끗했습니다. 감사 기도 드려주시기 바랍니다. 필립 슬레이트 형제님과 그의 아내. 그의 아내는 몇 가지 신체 건강과 정신 건강 문제를 겪고 있습니다. 알래스카의 앤지와 바브라(앤지의 어머니). 바브라는 노년 관련 통증과 불편이 있습니다. 힘 주시고 틍증이 줄도록 여러분의 기도에 이들을 올려드려주십시오. 몇 가지 건강 문제가 있는 제 딸 다나를 위해 기도해 주십시오. 저는 주님께서 다나에게 삶과 직장에서 지혜와 평안과 고요를 주시도록 기도합니다. 낸시 훅의 큰 아들인 아론 훅은 지혜와, 과거 삶의 문제로부터의 치유를 위해 우리의 기도가 필요합니다. 조나단 비(B.)와 그의 아내 아비바와 그들의 아기, 그의 어머니와 그의 형제 다니엘을 축복해 주시고 치유해 주시도록 올려드려 주십시오. 아주 중요한 하나님의 사람들인 랍비 솔트와 그의 가족, 랍비 핫셀블래드를 위해 기도해 주십시오. 그들은 둘 다 연로하고 보호와 축복이 필요합니다. 제 사촌 니심과 결혼하여 뉴욕시에 살고 있는 일라나 아브라모프를 위해 기도해 주십시오. 쓰러져서 재활센터에서 재활 중이던 일라나는 지금은 집으로 돌아왔습니다. 우리는 일라나의 완전한 회복을 위해 기도합니다. 그녀와 니심은 둘 다 우리의 기도가 필요합니다. 스티브 모크를 위해 기도해 주십시오. 그의 인지력이 감소되고 있었기에 우리는 하나님께 은혜를 베푸셔서 치유해 주시고 힘 주시기를 구했습니다. 스티브와 죠시의 아들 죠셉은 아주 멋지고 기쁜 보고를 받았습니다. 지난 번 골수 이식 후 받은 보고는 의사들이 그의 몸에서 백혈병을 발견하지 못했다는 것입니다. 주님을 찬양합니다!
 블루 하트 운동 저희에게 이메일 office@netivyahinternational.org 보내시거나 느린 우편으로 편지를 보내주십시오. 무료 스티커를 받아보십시오. 인터내셔널 네티비야 사서함 1387 미국 테네시주 마운트 줄리엣 (우편번호) 37122
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======================================================= The Jerusalem Prayer List – 10 January, 2025 by Joseph Shulam This Shabbat, we will read the last Torah portion of the book of Genesis, Vayechi. The first words of this Torah portion translate to English as "and he lived." Every time a Torah portion in the book of Genesis starts with words that speak of life, a major Biblical character dies. The word for life in Hebrew, both ancient and modern, is "Chai" – LIVE – LIFE. The subject of life in the Book of Genesis is a central topic. The book of Genesis is the only book of the Bible that gives the years that the significant characters lived and the age at which they died! The introduction of a central character's death after discussing their life highlights the fragility of existence and the inevitability of our mortality. The Torah reading is Vayechi – Genesis 47:28–50:26. From the Prophets 1 Kings 2:1-12. The reading is from the New Testament, the Gospel of John 13:1-19. Observing that some Torah portions begin with the word "life" (in Hebrew, "chai") and feature significant characters who die—such as Sarah, Abraham, and Jacob—raises intriguing questions about the Torah's narrative depth. The Hebrew word of "life" (חיים -" - chayim") often includes the idea of legacy and continuity. By beginning a portion with "life," the text emphasizes the contrast between life and death and the continuity of life by the memory and summary of the person's life and legacy. The elaborate death of Jacob, the last of the three major fathers of the Hebrew nation and fathers of our faith, is a splendid example of two things: 1) Their legacy and historical and spiritual memory include their life's good, not-so-good, and ugly chapters. 2) The inheritance and life that they leave for the next generation. As is the case of Jacob in our Torah portion, Veyechi is a good example. Jacob's death scene is not just his death and burial in the same Hebrew cave called Machpelah. Jacob retells a part of his history and leaves an inheritance to all twelve sons! Jacob is buried in the same cave as Abraham, Sarah, Isaac, and Rebecca. Four generations of the patriarch are buried in the same place in Hebron. The city where Abraham intertwined and fed lunch to the three "angels" – according to the text and tradition, the three guests were God Himself, Gabriel, and Michael, the two angels that relate to the nation of Israel. Each of the patriarchs leaves an inheritance to his sons. The blessings of each son also contain some mention of their inheritance of the land of Canaan, which plays a central role in the inheritance of the children of Jacob and the formation of the future of the Israelite nation. Each of the sons of Jacob and his character played a significant role in the formation and development of the Israelite nation. Jacob's blessings for the sons of Joseph and his other sons are a prophetic demonstration of how their lives impact future generations. The death of Sarah establishes an inheritance and continuity through Isaac. Abraham's death is the passing of the patriarchal torch. In contrast, Jacob's death is a confirmation of the establishment of the tribes of the nation of Israel. It gives the legal registration of the land between the Jordan River and the Mediterranean Sea as the land of Israel. This Torah portion focuses on the legacy of the land of Canaan to Jacob's sons as an eternal inheritance left behind. These last chapters of Genesis give Israel the keys to this land and a prophetic covenant that represents a continuum between the sons of Jacob and the land of Israel. In the last chapter of Genesis, Jacob leaves an inheritance to all his twelve sons and Joseph's two sons, Ephraim and Menashe. This inheritance is also a summary, not of the past events, but of prophecy, mostly blessing. But Simeon and Levi receive harsh condemnation and, in fact, a curse. "Simeon and Levi are brothers; Instruments of cruelty are in their dwelling place." (Genesis 49:5 NKJV) The occasion which angered Jacob and embarrassed him in front of the local Cannaite population of Shechem was the handling of the rape of Dinah, Jacob's granddaughter and the sister of Simeon and Levi. Jacob didn't forgive them, even on his deathbed. Their place for the blessing was filled with Ephraim and Menashe. Jacob was old and had a difficult life from his birth, but his memory was sharp and unforgiving. He blessed most of his sons, including Joseph's Ephraim and Menashe. The relationship of God and Israel is a Covenantal relationship. It is not only a birthright issue. The concept of covenant in Judaism is intrinsically connected to the idea of death and inheritance of both our life and inheritance in all of God's promises. God is in control of both our birth and our death. Our inheritance is a contract between God and us, and God keeps his promises to us individuals and to those who come after us because it is an inheritance. The patriarchs and matriarchs are central to God's covenant with Israel, and their deaths often serve as pivotal moments that reaffirm or transition this covenant to the next generation, ushering in new phases of the relationship between God and His people. The significance of life and death resonates deeply within the Bible and Jewish thought and culture, which is why the important characters in the Bible have their deaths mentioned in different ways: "They have joined with their fathers." The cyclical nature of life, death, and rebirth is a prominent motif in many Biblical texts and teachings, reminding believers of the transient nature of existence and the permanence of legacy and memory. In the Hebrew Bible, the deaths of significant biblical characters are often marked by specific idioms, phrases, or narrative techniques that convey their passing and significance. Here are some notable examples, along with their corresponding references: 1. And he died" (וַיָּמָת / Vayamat) 2. Abraham: "And Abraham died at a good old age, an old man full of years; and he was gathered to his people." (Genesis 25:8) 3. Sarah: "And Sarah died in Kiriath-Arba (that is, Hebron) in the land of Canaan; and Abraham came to mourn for Sarah and to weep for her." (Genesis 23:2) 4. "And was gathered to his people" (וַיֵּאָסֵף אֶל-עַמָּיו / Vaye'asef el-amav 5. Abraham: "And Abraham died, and was gathered to his people." (Genesis 25:8) 6. Isaac: "And Isaac breathed his last and died, and was gathered to his people, old and full of days." (Genesis 35:29) 7. Jacob: "Then Jacob breathed his last and died, and was gathered to his people." (Genesis 49:33) 8. "And he was buried" (וַיִּקָּבֵר / Vayikka'ver): This phrase indicates the physical action of burial, often accompanied by a statement about the location of the burial that carries significance. For example: 9. Sarah: "And Abraham buried Sarah his wife in the cave of the field of Machpelah." (Genesis 23:19) 10. Jacob: "And Joseph fell upon his father's face, and wept over him, and kissed him. And Joseph commanded his servants the physicians to embalm his father." (Genesis 50:1-2), followed by mention of Jacob being buried in the cave of Machpelah(Genesis 49:31). 11. "He went to his fathers" (וַיֵּשֶׁב עִם-אֲבוֹתָיו Vayyeshev im-avotav): This idiom conveys a sense of reunion with ancestors and carries a more metaphysical connotation than a straightforward description of death. 12. Levi: "And when Levi died, he was gathered to his people." (Exodus 6:16) "And he rested with his fathers" (וַיִּשְׁכַּב עִם-אֲבוֹתָיו / Vayishkav im-avotav). This phrase is often used to reflect the peaceful repose of the deceased and can indicate a kind of family connection even after death. 13. David: "And David slept with his fathers and was buried in the city of David." (1 Kings 2:10) 14. Moses' death is described in a distinctive manner in Deuteronomy 34:5-6: "So Moses the servant of the Lord died there in the land of Moab, according to the word of the Lord. And he buried him in a valley in the land of Moab, opposite Beth Peor, but no one knows the place of his burial to this day." This narrative emphasizes God's direct involvement and the mystery surrounding his burial. 15. Aaron: The announcement of Aaron's death is similarly significant: Numbers 20:29 states, "And when all the congregation saw that Aaron was dead, they mourned for Aaron thirty days." This reflects the communal grieving for his death. 16. Rachel's death is especially described in Genesis 35:19: "And Rachel died, and she was buried on the way to Ephrath (that is, Bethlehem)." Rachel's death is again mentioned on her grave in Genesis 35:20. These texts are significant and interesting because they relate the deaths of our patriarchs and matriarchs to the Holy Spirit, who shared so much information and different phrases and idioms about the deaths of our Biblical patriarchs and heroes. The biblical idioms associated with death convey not only the factual aspect of mortality but also profound spiritual implications, emphasizing themes of legacy, continuity, and the physical and metaphysical connections to one's ancestors. These expressions honor the deceased and reflect the cultural and religious values of the time, placing immense importance on legacy, identity, and familial relationships. When we read about the death of Sarah and how much effort and care Abraham, put into Sarah's burial and the purchase from the Hittites of the cave of Machpelah in Hebron, we can understand how important it was for the fathers of the Hebrew nation to take care and bury their dead in an honorable and dignified manner and above all to have a place protected and secured for the body of the loved one who died waiting for the resurrection from the dead in the last days. In conclusion, the Torah portions' structure, legacy, continuity themes, the narrative techniques employed, and the profound significance of the covenant all contribute to the poignant connection between the beginning of these portions with "life" and the deaths of foundational characters. Another critical issue revealed to us in this last portion of the reading of the Torah of Genesis; Genesis 48:16. The Hebrew text says: “הַמַּלְאָךְ֩ הַגֹּאֵ֨ל אֹתִ֜י מִכׇּל־רָ֗עיְבָרֵךְ֮ אֶת־הַנְּעָרִים֒ וְיִקָּרֵ֤א בָהֶם֙ שְׁמִ֔י וְשֵׁ֥ם אֲבֹתַ֖י אַבְרָהָ֣ם וְיִצְחָ֑ק וְיִדְגּ֥וּ לָרֹ֖ב בְּקֶ֥רֶב הָאָֽרֶץ׃ "The Messenger who has redeemed me from all harm—Bless the lads. In them may my name be recalled, And the names of my fathers Abraham and Isaac, and may they Fish (multitudes) in the land." If I translate the phrase in red from Hebrew literally using AI, this is going to be the literal translation: "What does this blessing from Jacob on his deathbed mean? With what other verses connected to Abraham and Isaac does this text relate? Here it is dear brothers: Genesis 12:4-5, "So Abram departed as the LORD had spoken to him, and Lot went with him. And Abram was seventy-five years old when he departed from Haran. Then Abram took Sarai, his wife, and Lot, his brother's son, and all their possessions that they had gathered, AND THE PEOPLE WHOM THEY HAD ACQUIRED IN HARAN, and they departed to go to the land of Canaan. So they came to the land of Canaan." (Genesis 12:4-5 NKJV) If you read the English NKJV and other English translations of the Bible of this text, they make Abraham a slave trader, "The people whom they had acquired in Haran." Interpreting that Abraham shopped for these people and purchased them to come with him to the land he didn't know. How many men did Abraham have in his encampment? In Genesis chapter 14, when Abraham chased the five kings from the north that kidnapped Lot and his family and took much booty, Abraham had 318 men from his camp. Abraham and his men chased these five kings from the north to Syria and recaptured Lot, his family, and the booty of these kings. Then Abraham returned by way of Jerusalem and gave 10% to Melchizedek from the booty that he captured from the kings of the North. So, Abraham had 318 men between the ages of 20 and 50. If these men were married and had one child each, Abraham had more than 1000 people in his camp. This phrase, translated into English, is "The People whom they (Abraham and his family) acquired in Haran!" Abraham was not an enslaver! To make or acquire souls is to evangelize. The word used in Genesis 48:16 is "Fished." Yes, fish! Multiply and lay many, many eggs. We learn that Abraham and Isaac were evangelists! They influenced hundreds of people from Haran and Northern Syria (Assyria) to leave their idols behind and follow Abraham on the journey to the land of Canaan with a new faith in One God. The God who created this world and all that is in it. The God that doesn't need temples made with human hands and images of himself in marble and stone or wood and Gold. The God that decides when the rain will fall on His Earth and when the snow will cover the Sierra Nevada. Jews and many Christians must take the Apostle Paul's sermon in the Areopagus, the Supreme Court of Athens, Greece, more seriously. Suppose we don't take God's word as disciples of The Messiah more seriously and ignore the significant principle for which we are disciples of the crucified. In that case, we will miss that special occasion that will ensure our life on earth and the eternal life prepared for each as a walk in the park. We are stepping on the path that Yeshua walked before us. Our road ahead is not a new road. Our path has been watered by the blood of saints who were burned alive and crucified in the main squares of Madrid and Lisbon – Rome –Venice – York, England – Lyon, France – and all the way to Manila, in the Philippines. Christian brothers remember this simple principle from God's Word. Hate is a boomerang. If you hate and persecute one Jew, you hate the King of the Jews, Abraham, Isaac, and Jacob, and Moses and Aaron and David Ben-Gurion, and Albert Einstein. If you hate a Jew, you are putting your own faith and life in danger of depravity because the commands in the Bible are to pray for the peace of Jerusalem. The God of Israel, who created the Heavens and the Earth, expects you to have a thankful attitude toward the nation of Israel, the Jewish people, the country of Israel, the land of Israel, and the prosperity of Israel as a nation, as a land, as a people. Israel is the only people and nation with promises of collective salvation both in the New Testament and in what is called the Old Testament. Suppose you examine the nations that have hated and persecuted Israel and the Jews and didn't repent. In that case, you will quickly realize that it is not wise to hate any nation, race, or color because we are all created by the almighty God of Abraham, Isaac, and Jacob. We are all children of Abraham by faith. I will end with the following paradigm that opens the story of Abraham and his descendants: "I will make you a great nation; I will bless you And make your name great; And you shall be a blessing. I will bless those who bless you, And I will curse him who curses you, And in you, all the families of the earth shall be blessed." (Genesis 12:2-3 NKJV) The Prayer List It has been a while since I mentioned a prayer for the hostages to return home safely. Today two bodies of Youssef Alzyadni & Hamza Alzyadni were located in a tunnel in Gaza - Hamas's terror know no bounds, the Alzyadni family were of the Muslim faith and part of the Bedouin community. The Bedouin community have Israeli citizenship and live a nomadic life style. The family worked in Kibbutzim (farming settlements) when they were taken hostage. Please continue to knock on the doors of heaven for the sake of all those in captivity. The fires in Pepperdine California are affecting some of those in receiving the prayer list. We ask for the safety of those that are on the move and those that have not left their homes at this time. I spoke with some of the people today and they have lost power while the fires are going on. Others have had to relocate further away inland away from the 5 fires that are raging. When we consider all that is happening you must take notice. Is this an opportunity to wake up the world to get its attentions to evaluate important matters of faith and existence. (Fires, Volcanos, Freezing storms, Wars, etc) Your prayers for brothers and sisters you don’t know personally is a pure love and building of the Body of the Messiah. It is Agape Love since you are doing this without any selfish interests and casting a vote in heaven for someone who is your brother. Still, you don't know them, and God looks at these prayers that are unselfish and genuine expression of love and care for another link in the long chain of love and faith that binds us together even though we might not know each other in this world. When we all get to Heaven, it will be a joy to meet people we prayed for and sometimes even cried for. Brothers and sisters who are physically strangers but spiritually a part of the same body of Christ, I believe that one day we will have the privilege to sit together and share: "I remember praying for you to be healed!" "I remember praying for you to be safe when you were fighting in Gaza to free the hostages from the cruel hands of the terrorists of the Hamas in Gaza." Pray for the following brothers and sisters who need divine grace and the gentle touch of the hand of God for healing and strength. In Jerusalem: Joseph & Marcia Shulam Nancy is at home with Mom and Dad. we are thankful for her friendship and encouragement. Please be thankful for her safe travels and arrival. Ilana Ahijervie is a dear sister who is 98 years old and suffering from memory problems. Please pray for our dear sister, Lea Kurkey. Pray for Adam’s father and mother, Barry and Dalia. They have some health problems and challenges. Pray for Miriam a dear sister old age dementia. Pray for Daniel S. and his children. Pray for Gary, our dear leader in the Ro’eh Israel congregation, and his health, as well as for his wife Melanie and their family. Pray for Um Mahmud Abu-Eid, Jimmy Abu-Eid, and all of the family. This is a dear family of old friends that needs healing and wisdom for the children and for their work. Please pray for the Romero family, who live deep in the Negev desert. It is hot there, and they are far from our congregation, and we miss them. In the U.K.: Pray for Deborah Isaiah. I pray for the Lord to find Deborah Isaiah and lead her to a blessed life, family, and a solution to her problems. In Finland: Mauno Lemponen has been diagnosed with cancer in advanced stages. We are asking for Gods Will to be done, giving him healthy days with family—prayers for Hilka, Miika, and Ester, who support each other. Pray for Keijo and Salme, our dear partners and fellow workers in God’s flock. Both Keijo and Salme have some challenging heart issues. Pray for Satu-Maria, Sinni Tuuli, Anne Mirjami, our dear sisters. Pray for Eva H., Patty, Andrea, Julia, Victor, Aaron Tani, and Hillel. In Brazil: Max is anxious waiting for a court decision regarding documentation on his families jewish roots. Please keep Max and the courts outcome in your prayers. Pray for a dear young man, Paulo, from Curitiba, Brazil, who seriously needs our prayers for sanity and mental health. Pray for a dear sister named Claudia Rita Souze Arau. She has cancer and needs God’s healing hands to touch her with healing. Pray for Fatima Maria Docarmo Guimararaes - pray for her health and her granddaughters’ twin babies. Guilherme Antonio Nothen Becker is suffering from back problems. Aratuza de Oliveira and his wife. Pray for their 3-year-old child, Caique de Oliveira Becker, who has severe problems with his eyes, and ask the Lord to give healing to his eyes. In Asia: Pray for Pastor T.J. in Taiwan. Pray for Deborah Ruth, a dear sister from China. Pray for Sister Yoko Nagumo in Japan. Tony Tam, his wife Luisa, and his son Marco need special prayers for their situation. We continue to pray for Zhou Wenrian, Abe family, Toru San, Yumi Ohara, and her family: Deborah Ruth, Ayla, Daniel, and their daughter. Pray for Dr. Song, and his wife, Sister Harriet Kim and the KIBI Ministry. In Denmark Gurli has reached out and asked for prayers to deal with persecution they are facing. However the request for family members to know Yeshua is a heavy concern for a mother and father. When our influence is struggling the prayers of the body strength us. In the United States of America: Shirleyann called to say thank you and share good new. still has health issues, please remember her need for healing of her kidney failure and other health needs. Isabella is a young women who is at the hospital for diagnosis regrading issues that have prevented her from sleeping this last week. Please pray for the doctors and her to find what the underlying causes and for a solution. Jose needs your prayers for a blessing on his marriage to grow stronger and prayers for the birth of a Son. Aida Ramirez is 98 years old and suffering from first stages of dementia. Also her daughter Aida Gonzalez needs prayer for strength and Gods grace and protection as she is taking care of her mother. Pat S needs prayers as she is suffering memory loss, Philip her husband is a dedicated man of God who is caring for her diligently - please keep them both in prayers. Sarah Sacks has completed her radiation treatments and is doing well. Please give another prayer of thanks and praise. Elisheva is studying for passing Financial certifications in September. Please pray for calmness in her studies and confidence in passing her exams next month. also for health and her household. Jerry Rogers - a long time prayer warier and supporter in Dallas has been diagnosed with cancer. he is starting treatments and we lift up his doctors and medical team & family in prayer. Larry is asking for prayers for his grandchildren. I would say most of us that have grandchildren are concerned about the states of the world. The state of intolerance. The temptations out there. Please pray for the holy sprit to guide them in making good choices. Bill C. is down to the last Two treatments. Please pray a thanks to God and continue to ask for success of the treatments. Juli's scan results were clear. Please give a prayer of thanks. Brother Philip Slate and his wife. She is suffering from several physical and mental health challenges. Barbra and Angie in Alaska. Barbra has some pains and discomfort related to old age. Please lift them in prayer for strength and reduction in pain. Please pray for Danah, my daughter's health issues. I pray for the Lord to give Danah wisdom, peace, and calm in life and her work. Aaron Hook, Nancy Hook’s oldest son, needs our prayers for wisdom and healing from past life issues. Lift for blessing and healing Jonathan B., his wife Aviva, their new baby, his mother, and his brother Daniel. Pray for these important men of God: Rabbi Salt, his family, and Rabbi Hasselblad. They are both older and need protection and blessings. pray for Ilana Avramov, who is married to my cousin Nissim and lives in New York City. Ilana is home now. We pray for her full recovery. She and Nissim both need our prayers. Pray for Steve Mock - His cognitive condition has declined, and we ask for the grace of God and His Healing and strength. Steve and Josie’s son Joseph has received a wonderful and glorious report. After the last bone marrow transplant, the report is that the doctors didn’t find any leukemia in his body! Praise the Lord!
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