유월절 FAQ
1. 유월절의 시기는 어떻게 계산되나? 왜 때때로 유월절이 부활절 이후에 있나?
이 두 개의 절기는 두 개의 다른 달력에 근간을 둔다. 부활절은 오늘날 통용되는 태양력에 기초한다. 서방 교회에서 부활절은 춘분 후에 첫 번째 일요일로 정한다. 따라서 부활절은 3월 22일과 4월 25일 사이에 해당한다. 동방 정교회에서는 음력을 기초로 한 또 다른 접근을 한다.
그러나 유월절은 유대력에 기초를 두며, 유대력은 음력으로 28일로 된 12개월을 가진다. 매 2년 또는 3년마다 아다르 II라 불리는 윤달, 13월이 포함된다. 19년의 주기로, 윤달은 3번째, 6번째, 8번째, 11번째, 14번째, 17번째, 19번째 해에 있다. 2008년은 바로 이 윤달이 있는 해중에 하나였고, 유월절은 니산월 15일~21일 사이로 이는 윤달 아다르II의 바로 다음 달이다.
음력에서는 윤달이 포함되어 있으므로, 2008년에는 유월절이 부활절의 거의 30일 이후에 놓였다.
2. 예수님께서 부활하셨는데, 왜 우리는 여전히 유월절 같은 구약의 절기를 지키는가?
예수 그리스도를 믿는 유대인들은 이 절기들을 지키거나 또는 지키지 않거나 하는 자유를 가지고 있다. 절기를 지키기 위해, 우리는 신약의 교리와 일치하는 방식으로 해야 한다. 레위기 23장에 정해진 절기 각각은 예수님을 가리키고 있으며, 예수님의 초림과 재림을 기대하고 있다. 이 절기를 지키는 것은 예수님께 주목하는 훌륭한 방법이다.
유월절은 예수님의 희생적인 죽음과 장사지냄, 그리고 부활에 대한 강력한 예표이다. 사도 바울은 고린도 교회에 성도들에게 ‘쎄데르를 지키라’고 권고한다. (고전 5:8) 그렇게 하는 것은 자녀들에게 유대인의 성경적 유산을 가르치는 훌륭한 방법이며 또한 유대 가정과 친구들에게 증거이다.
3. 어떻게 유월절이 ‘최후의 만찬’과 연결되나?
‘최후의 만찬’ 자체가 유월절을 지키는 일부였다. 몇 시간 후면 죽음을 당하실 것을 알고, 예수님은 제자들에게 “...내가 고난을 받기 전에 너희와 함께 이 유월절 먹기를 원하고 원하였노라”(눅22:15)라고 말씀하셨다. 이 만찬에서 예수님은 유월절의 음식들(무교병과 포도주 잔)을 가져다 죽음을 상징하는 그 분의 몸과 피로 동일시 하셨다.
다른 유월절의 요소들도 매우 중요한 상징들이다. “양”은 ‘하나님의 어린 양’(요 1:29)을 지칭한다. 진정 예수님은 유월절의 어린 양이다. 사도 바울은 ‘너희가 이 떡을 먹으며 이 잔을 마실 때마다 주의 죽으심을 오실 때까지 전하는 것이니라’라고 말한다.(고전 11:26)
4. 이방 기독교인들이 유월절을 지키는 것이 적절한가?
믿는 유대인에게 이와 같은 일이 자유롭다면, 이방 기독교인들이 유월절을 지키는 것도 매우 의미 있는 일일 것이다. 이는 성경적인 유산을 확인하고 즐기는 방법인 동시에 유대인 친구들과 이웃들에게 증거이다.
이것에는 또한 더 넓은 차원이 있다. 많은 이방인들이 예수 그리스도를 믿은 이후(행11:19-26), 이방 믿는 자들에게 유대인들의 구약 성경의 율법을 지키는 의무에 대한 문제는 큰 걱정이 되었다(행15:5). 사도들은 예루살렘 공의회로 알려진 곳에 모였으며, 이방인들이 율법을 지키는 것에 의무감을 느낄 필요가 없다고 결정했다(물론 몇 가지 요구 사항은 있었음). 더 나아가 율법과 그 좋은 점은 매 안식일에 회당에서 가르침을 받을 수 있다고 명시했다. 따라서 우리는 이방 기독교인들이 유월절과 지키고 그 이로움을 얻을 수 있었을 것으로 본다.
5. 유월절은 7일 동안 지켜진다. 각각의 날을 어떻게 지키는가?
성경에서, 현재 이스라엘에서, 그리고 개혁 유대교에서도, 유월절은 7일 동안 지속된다. 그러나 북미를 포함한, 이스라엘 밖에 거주하는 매우 신실한 유대인들은 8번째 날을 더하는데 이는 시간대가 다른 문제로 인해 절기가 올바른 날짜에 지켜져야 한다는 걱정에서 기인하다.
성경(레위기 23:4-8)에서는 첫째 날과 일곱 번째 날이 중요하며, 이 날은 ‘성회’로 불려지고 일상적인 일은 금지된다. 현대의 정통 유대인들 사이에서는 처음 이틀과 어떤 경우 마지막 이틀이 중요하게 지켜지기도 한다. 이 때 정찬을 포함한 쎄데르를 지키는 것이 보통이며, 이는 저녁을 위해 1개 이상의 집과 1명 이상의 요리사가 있다면 유리하다.
그 밖의 날들은 ‘중간 날들’로 1주일동안 유교병 대신 무교병을 먹는 것으로 지켜진다. 저녁에 쎄데르를 할 때는 가족이 식탁에 모여 하가다에 있는 14가지 아이템을 따르고 무교병, 쓴 나물, 포도주 네 잔등을 포함한 다양한 유월절 음식을 함께하게 된다.
6. 예수님 시대와 오늘날 행해지는 전형적인 유월절 준비는 무엇인가?
예수님 시대에는 많은 전통적 규정들이 아직 절기의 일부로 정착되지 않았다. 그러나 어린 양, 무교병, 쓴 나물의 3가지 주요 구성 요소는 행해졌다. 정결과 포도주는 쎄데르의 일부였으며 쓴 나물을 소금물에 찍어 먹는 것 또한 행해졌다.(마26:23). 유월절을 지키는 것이 오늘날 보다는 훨씬 간단했다.
오늘날에는 절기를 기념하는 것이 훨씬 발전되었고 유대인 공동체에서는 주요 행사이다. 몇 주 전부터, 가정에서는 집에서 누룩 있는 것을 제거하기 위해 봄철 대청소가 행해진다. 이는 유월절은 1 주일 동안의 무교절의 시작이기 때문이다.
쎄데르는 가족 행사다. 식탁은 꽃과 촛불, 그리고 다양한 유월절 음식들로 우아하게 장식되어진다. 유월절 음식은 뼈가 부러지지 않은 양고기, 무교병, 쓴 나물, 무순, 소금물, 달걀, 달콤한 것, 포도주 4잔이다. 많은 사람들이 각 음식을 위해 특별한 쎄데르 접시와 무교병을 싸는 마쪼 타쉬를 가지고 있다. 하가다(이야기)로 알려진 특별한 책은 이집트 노예에서 해방되된 이스라엘의 이야기를 말하고 재현하는 목적을 위해 제공된다. 쎄데르(차례)는 그 이야기를 말하는 것이다.
7. 유월절에 먹는 전형적인 주 음식은 무엇인가? 왜 양고기를 더 이상 먹지 않나?
사실, 많은 유대인이, 특히 세파르딤 유대인들(스페인 후손들)은 양고기를 먹는다. 오늘날 많은 세파르딤 유대인들이 이스라엘에 살고 있다. 양고기를 먹지 않는 사람들은 아쉬케나지 유대인들이다. 그들은 성전이 파괴된 이상 양이 더 이상 희생 제물로 드려질 수 없다고 생각한다. 대신 칠면조, 닭고기, 소고기 등으로 대체한다.
8. 요한복음에서는 특별한 안식일 바로 직전인 유월절 준비 날에 예수님께서 돌아가셨다고 한다(요19:14,31). 다른 세 복음서에서는 예수님께서 유월절 첫 번째 날에 붙잡히셔서 그 다음날 십자가에 달리신 것처럼 보인다. 어떻게 이 분명한 상반을 설명할 수 있나? 도대체 언제 예수님께서 십자가에 달리셨나?
요한복음 19장 14절에서는 유월절 준비 날이라고 말하지만 이는 유월절을 위한 준비라고 여겨서는 안 된다. 또매 주마다 오는 안식일과 무교절의 첫째 날의 안식일이 행해졌다.
요한복음 19장 31절에서는 유월절 준비일이고 그 다음날이 특별한 안식일이라고 말하고 있다. 이 특별한 안식일은 유월절 기간에 있는 주간 안식일을 말하거나 무교절 첫 날의 안식일을 지칭할 수도 있다.
다음과 같은 하나의 시나리오를 생각할 수 있다.
유월절 어린 양은 목요일이 시작되는 수요일 저녁때 쯤 잡는다(유대적으로 하루는 일몰에서 다음 일몰까지이다). 목요일은 유월절 준비일로 그날 저녁에는(금요일 시작) 예수님과 제자들이 유월절 만찬을 한다(최후의 만찬으로 알려짐). 그날 밤 겟세마네에서 잡히시고 안나스와 가야바에 의해 재판을 받으시며, 밤은 매우 깊어진다. 닭이 우는 것은 새벽을 지칭하고 (요19:27) 이는 요한복음 19:28절에서 확인된다.
이제 금요일 아침, 여전히 유월절에 예수님은 대제사장과 장로들에 의해 빌라도에게 넘겨진다(마27:1;요19:28). 주일 안식일이 시작되기 전에 예수님은 십자가에 못 박혀 죽으시고 장사되셨다. 안식일에(금요일 저녁부터 토요일 일몰까지) 군병이 무덤을 지켰다. 일요일 이른 아침 무덤은 비었고 예수님은 부활하셨다.
때때로 예수님께서 돌아가진 날이 수요일 또는 목요일으로 여겨지기도 하지만, 위의 접근 방식대로라면 금요일이다. 예수님께서 3일 낮, 3일 밤 동안 죽었다는 것은 사실이지만(마12:40), 우리는 그 시대의 유대인들이 부분적인 하루도 하루로 여겼을 것을 이해해야만 한다. 그리고 예수님도 3일 째 죽은 자 가운데서 부활하심을 말씀하셨다(눅24:46).
물론 중요한 것은 예수님이 부활하셨다는 것이다(고전15:3-4)!
출처: www.chosenpeople.com
Passover FAQ
1. How is the timing of Passover calculated? Why does Passover sometimes fall after Easter?
The two holidays are based on two different calendars. Easter is based on the solar calendar, the calendar commonly used today. In Western churches, Easter is dated as the first Sunday after the first full moon of spring. It therefore occurs somewhere between March 22 and April 25. Eastern Orthodox churches have a different approach based on the lunar calendar.
Passover, on the other hand, is based on the Jewish calendar, a lunar calendar that has twelve 28-day months. Every two or three years, there is a thirteenth month called Adar II included in the calendar. Over the course of a 19-year cycle, this "extra" month occurs in the 3rd, 6th, 8th, 11th, 14th, 17th, and 19th years. The year 2008 was one of those years with an extra month. Passover occurs from the 15th to the 21st of the month of Nisan - which is the month right after the "extra" month of Adar II.
The inclusion of the "extra" month in the lunar calendar thus caused Passover to fall nearly 30 days after Easter in 2008.
2. Why do we still celebrate Old Testament holidays such as Passover, since Jesus has risen?
Believers in Messiah Jesus have a freedom to celebrate these holidays or not to celebrate them. To celebrate, one must do so in a way that is consistent with New Testament doctrine. Each of the appointed festivals in Leviticus 23 points to Jesus, and they look forward to His first and second comings. Celebration of these festivals is a great way to draw attention to Him.
Regarding Passover, this holiday is a powerful foreshadowing of His sacrificial death, burial, and resurrection. Paul exhorted the Corinthian believers to "celebrate the seder" (1 Corinthians 5:8). Doing so can be a great way to teach our children their biblical heritage; it can also be a testimony to Jewish family and friends.
3. How is Passover related to the Last Supper?
The Last Supper was itself part of a celebration of Passover. Knowing that He would be put to death in a few hours, Jesus told his disciples that He "eagerly desired to celebrate this Passover with you before I suffer" (Luke 22:15). At this celebration, He took elements of the Passover (the unleavened bread and the cup) and identified them as his body and blood, symbolizing his death.
Other elements of the Passover are important symbols as well. The "lamb" points to the Lamb of God (John 1:29). Indeed, Jesus is the Passover Lamb. Paul tells us that as often as we eat this bread and drink of this cup (elements of the Passover and the heart of the Last Supper, or Communion), we proclaim the Lord's death until he comes (1 Corinthians 11:26).
4. Is it appropriate for Gentile Christians to celebrate Passover?
There is a freedom that believers have in matters like this, and it can be quite meaningful for Gentile Christians to celebrate Passover. It can be a way of enjoying and identifying with their biblical heritage and as a testimony to Jewish friends and neighbors.
There is a wider dimension to this as well: after many Gentiles had come to faith in Jesus the Messiah (Acts 11:19-26), the issue of Gentile believers' obligation to the Jewish Old Testament law became a major concern (Acts 15:5). The disciples gathered at what became known as the Council of Jerusalem (Acts 15:6ff) and determined that the Gentiles should not feel obligated to observe the law (with a few requests, nonetheless). They further noted that the teachings of the law and its benefits would be available in the synagogues every Sabbath. We see, therefore, that Gentile Christians can celebrate the Passover and reap benefits from dong so.
5. Passover is a seven-day celebration. How are each of the days celebrated?
In the Bible, in Israel today, and in Reform Judaism, Passover lasts seven days. But among most observant Jews outside of Israel - including North America - an eighth day is added, since originally the matter of differing time zones gave concern that the festival was being observed during the correct dates.
In the Bible (Leviticus 23:4-8) the first and seventh days are emphasized, calling for gathering of a sacred assembly and abstaining from regular work. Among modern observant Jews, the first two and in some cases the last two days are emphasized; the observance of the seder, including a full meal, is common. This works better if there is more than one home and one cook for these evenings!
The other days are known as "intermediate days" and only the week-long eating of unleavened bread instead of leavened bread is prescribed. On the evenings when there is a seder, the family gathers around the table and follows the fourteen items in the haggadah ("the telling"), thereby partaking of the various Passover elements, including the unleavened bread, bitter herbs, drinking of the four cups, etc.
6. What preparations are typically made for the Passover, both in the time of Jesus and today?
In the time of Jesus, a good number of the traditional observances had not yet become a part of the celebration. But the three major component parts were in place: the lamb, the unleavened bread, and the bitter herbs. The washings and cup(s) of wine were a part of the seder, and it appears that the dipping of the bitter herbs in a bowl of salt (?) water also took place (Matt. 26:23). The observance of Passover was a good deal simpler than today.
Nowadays, the celebration has become highly developed and is a major event in the Jewish community. For weeks beforehand, the home gets a thorough spring cleaning geared toward getting all the leaven out of the house, since Passover introduces the week-long feast of unleavened bread.
The seder is a family event, and the table is ornate - graced by flowers, candles, and the various Passover elements, including the shank bone of the lamb, unleavened bread, bitter herbs, greens, salt water, egg, a sweet dish, and the four cups of wine. Many people have a special seder plate for the elements, as well as a matzo tash - a covering for the unleavened bread. A special book known as the Haggadah ("The Telling") is provided for the purpose of telling and living out the story of Israel's deliverance from slavery in Egypt. The seder ("order") is the telling of that story.
7. What typically is eaten for the main Passover meal? Why is lamb no longer eaten?
Actually, many Jews do eat lamb, notably the Sephardic Jews (those of Spanish descent). Many Sephardic Jews live in Israel today. It is the Ashkenazi Jews (those of eastern European descent) who do not eat lamb - as a reminder that the temple no longer stands and the lamb cannot be sacrificed. Turkey, chicken, or beef might be served instead.
8. John says that Jesus died on the day of preparation of Passover Week, just before a special Sabbath (John 19:14, 31). The other three gospels seem to say that Jesus was arrested on the first day of Passover and crucified the following day. How can this apparent contradiction be resolved, and on what day of the week was Jesus crucified?
John 19:14 tells us that it was the day of preparation of Passover week, but it is not to be assumed that this was the preparation for the Passover. There were also the weekly Sabbath and the first day of the feast of unleavened bread taking place at that time.
John 19:31 tells us that it was the day of Preparation, and the next day was to be a special Sabbath. The special Sabbath may mean a weekly Sabbath that was special because it was at the time of Passover, or it may refer to the feast of unleavened bread.
A scenario to consider is as follows:
The Passover lamb was slain at twilight Wednesday, just as Thursday was beginning (Jewish days go from sunset to sunset). Thursday was the preparation for the Passover and that evening (the beginning of Friday) the Passover was eaten-including the Passover meal eaten by Jesus and his disciples (initiating the Lord's Supper). Later that night was Gethsemane, the arrest, and the trial by Annas and Caiphas, going very late into the night. The rooster crowed, indicating that it was early in the morning (John 19:27) and that was confirmed in John 19:28. It was now Friday morning, still the day of Passover, and Jesus was taken by the chief priests and elders to Pilate (Matthew 27:1; John 19:28). Jesus was taken to be crucified, and was dead and buried before the weekly Sabbath began. A guard was placed on the tomb for the Sabbath (Friday evening to Saturday sunset). Early Sunday morning the tomb was discovered empty, because Jesus was risen. It is sometimes thought that the day of the week in which Jesus was crucified was Wednesday or perhaps Thursday, but the above approach suggests Friday. It is true that Jesus was to be dead three days and three nights (Matthew 12:40), but we must understand that the Jews of that time considered any part of a day to be considered as a day, and so Jesus spoke of rising from the dead on the third day (Luke 24:46).
We of course know that the important thing is that He arose (1 Cor. 15:3-4)! |