예루살렘 기도

형제, 자매님 들을 위해 기도해 주십시오

제목[요셉 슐람] 예루살렘 기도 목록-2021.03.042021-03-05 20:30
작성자 Level 1

번역: 김미애

 

네티비야 성경교육사역
예루살렘 기도 목록 202134
요셉 슐람


이번 주 토라 포션은 키 티사’, 출애굽기 30:10~34:35입니다. 이번 주 역시 특별한 네 안식일 중 하나로, “샤밧 파라” - 암소, 붉은 암송아지의 안식일이라고 부릅니다. 토라 중에서 추가적으로 읽는 부분은 민수기 19:1-22입니다. 이것은 모든 의례적 정결 문제와 문둥병에서 정결케 함에 특별한 기능이 있는 붉은 암송아지(붉은 암소) 이야기입니다.

선지자의 글에서 읽는 말씀은 열왕기상 18:1-39, 갈멜산 정상에서의 엘리야의 대결 사건이며, 추가적으로 읽는 말씀은 에스겔 36:16-38입니다. 신약성경에서 읽는 말씀은 고린도후서 3:1-18입니다. 이번 안식일에 읽는 모든 말씀이 아주 중요하며 아주 흥미롭습니다.

저는 모세가 바위에 서있는 동안 주님께서 자신을 모세에게 드러내신 아주 특별한 이 계시를 논하고 싶습니다. 저는 출애굽기 34:5-7 이 말씀이 하나님 그분과 그분의 성품과 본성을 이해하는 데에 열쇠라고 믿습니다. 제게는 개인적으로 주님과, 그분께서 사람과 특별히 이스라엘과 일하시는 방식을 이해하는 것이 가장 흥미롭고 가장 계시적입니다. 다음은 그 본문입니다:

모세가 이르되 원하건대 주의 영광을 내게 보이소서 여호와께서 이르시되 내가 내 모든 선한 것을 네 앞으로 지나가게 하고 여호와의 이름을 네 앞에 선포하리라 나는 은혜 베풀 자에게 은혜를 베풀고 긍휼히 여길 자에게 긍휼을 베푸느니라 또 이르시되 네가 내 얼굴을 보지 못하리니 나를 보고 살 자가 없음이니라 여호와께서 또 이르시기를 보라 내 곁에 한 장소가 있으니 너는 그 반석 위에 서라 내 영광이 지나갈 때에 내가 너를 반석 틈에 두고 내가 지나도록 내 손으로 너를 덮었다가 손을 거두리니 네가 내 등을 볼 것이요 얼굴은 보지 못하리라 여호와께서 모세에게 이르시되 너는 돌판 둘을 처음 것과 같이 다듬어 만들라 네가 깨뜨린 처음 판에 있던 말을 내가 그 판에 쓰리니 아침까지 준비하고 아침에 시내 산에 올라와 산 꼭대기에서 내게 보이되 아무도 너와 함께 오르지 말며 온 산에 아무도 나타나지 못하게 하고 양과 소도 산 앞에서 먹지 못하게 하라 모세가 돌판 둘을 처음 것과 같이 깎아 만들고 아침에 일찍이 일어나 그 두 돌판을 손에 들고 여호와의 명령대로 시내 산에 올라가니 여호와께서 구름 가운데에 강림하사 그와 함께 거기 서서 여호와의 이름을 선포하실새 여호와께서 그의 앞으로 지나시며 선포하시되 여호와라 여호와라 자비롭고 은혜롭고 노하기를 더디하고 인자와 진실이 많은 하나님이라 인자를 천대까지 베풀며 악과 과실과 죄를 용서하리라 그러나 벌을 면제하지는 아니하고 아버지의 악행을 자손 삼사 대까지 보응하리라.” 출애굽기 33:18 - 34:7

이 말씀이 아주 중요하지만, 요한복음 1장에서 예슈아께서 하나님의 말씀이시며, 하나님의 말씀은 하나님이시라는 것을 믿는 우리에게, 이 말씀은 요한복음 1:1-17에서 계속되는 말씀을 이해하는 데에 하나의 열쇠입니다.

출애굽기 33:18 말씀을 주목해 봅시다. 모세는 하나님을 보기를 청하고, 주님께서는 모세에게 그 어떤 사람도 그분의 얼굴을 보고는 살지 못한다고 말씀하시지만, 그분께서는 그분의 선한 것이 모세 앞을 지나가게 하시며 주님의 이름이 모세에게 계시되게 하십니다. 모세는 바위 위에 서 있을 것이고 하나님께서는 모세에게 그분의 자비를 나타내 보이실 것입니다.

먼저 모세가 새로 두 돌판을 잘라 산으로 올라가 바위 위에 서야 합니다. 그러면 하나님께서 내 영광이 지나갈 때에 내가 너를 반석 틈에 두고 내가 지나도록 내 손으로 너를 덮을 것이다.” 하십니다. 모세는 바위 위로 올라가고 주님께서 지나가시고 모세가 하나님의 등을 보고 아주 중요한 이 선포를 듣습니다: “여호와라 여호와라 자비롭고 은혜롭고 노하기를 더디하고 인자와 진실이 많은 하나님이라.”

제가 이 말씀에서 집어내고 싶은 몇 가지 사항이 있습니다:

첫째, 하나님의 자신에 대한 선포에는 아무런 판단이나 정죄가 없습니다.

둘째, 그분께서는 자비롭고 은혜롭고 노하기를 더디하시고 인자와 진실이 많으십니다.

셋째, 여기 문제가 있습니다. 히브리 원문에는 이렇게 말합니다: “라훔 베하눈 에렠 아파임 베랍 헤세드 베에멭이것은 자비롭고 은혜롭고 느리게 노하시고 은혜와 진리가 충만하다는 뜻입니다.

기독교 번역본에는 은혜와 진리대신 선함과 진리(인자와 진실)가 많은이라고 말합니다. 이것은 대부분의 기독교 번역본에 있는 패턴입니다. 구약성경에는 은혜와 진리라는 문구가 한 번도 나오지 않습니다.

이 문구는 딱 두 번, 둘 다 요한복음에 나오는데요, 114절과 17절입니다. 대부분의 구약성경 기독교 번역본에는 은혜와 진리라는 문구가 전혀, 심지어 이번 원문 출애굽기 34:5,6에도 나오지 않습니다.

타낰(구약성경) 히브리 원전에서는 다음 구절에 은혜와 진리라는 문구가 분명히 나옵니다:

창세기 24:27, 49; 47:29; 출애굽기 34:6; 여호수아 2:14; 사무엘하 2:6; 15:20; 열왕기상 3:6; 이사야 16:5; 호세아 4:1; 미가 7:20; 스가랴 7:9; 시편 25:10; 26:3; 40:11,12; 57:4,11; 61:8; 69:14; 85:11; 86:15; 89:15; 108:5; 115:1; 117:2; 138:2; 잠언 3:3; 14:22; 16:6; 20:28.

앞의 목록 중에서 구체적인 예를 몇 구절 제시해 드리겠습니다:

여호와께서 그의 앞으로 지나시며 선포하시되 여호와라 여호와라 자비롭고 은혜롭고 노하기를 더디하고 인자와 진실이[은혜와 진리가] 많은 하나님이라.” 출애굽기 34:6

너희가 이 일을 하였으니 이제 여호와께서 은혜와 진리로 너희에게 베푸시기를 원하고 나도 이 선한 일을 너희에게 갚으리니사무엘하 2:6

인애와 진리[은혜와 진리]가 같이 만나고 의와 화평이 서로 입맞추었으며시편 85:10

인자와 진리[은혜와 진리]로 인하여 죄악이 속하게 되고 여호와를 경외함으로 말미암아 악에서 떠나게 되느니라.” 잠언 16:6

여러분은 뉴킹제임스버전 잠언에서 번역자들이 은혜와 진리에 가깝게 번역했지만, 여전히 은혜에 대해 다른 단어, 유의어인 인자를 사용한 것을 볼 수 있을 것입니다.

기독교 번역자들은 왜 그렇게 열심히 은혜와 진리라는 문구를 가리기 위해 힘썼을까요? 그 이유는 간단합니다. 요한복음 1:14,17을 오해한 것입니다.

은혜와 진리가 예수 그리스도에게서 비롯된다면, 어떻게 토라와 구약성경에 은혜와 진리가 있을 수 있겠습니까? 그래서 가장 쉬운 방법은 원래 히브리 문구를 훈련되지 않은 눈에 유의어로 가리는/숨기는/위장하는 것입니다. 그러면 히브리어를 모르고 구약성경을 읽지 않는 이들은 은혜와 진리가 하나님의 본성과 성품 깊숙한 곳에서 나온다는 것을 결코 모를 것입니다.

아주 많은 번역본에 감춰진 히브리 원문의 다른 단어들도 있습니다. 이런 단어들 중 으뜸은 복음인데요, 히브리어로 베소라”(헬라어로는 에반겔리움”)입니다.

영어로는 구약성경에서 똑같은 단어가 좋은 소식으로 번역되었고, 신약성역에서는 비-영어 단어인 가스펠(복음)”로 번역되었습니다. “가스펠이라는 단어는 특히 켈틱어와 독일어 곹스필에서 채용되었는데요, “하나님의 이야기라는 뜻입니다.

그 결과는 여러분이 신약성경에서는 좋은 소식이라는 단어를 볼 수 없고, 구약성경에서는 가스펠이라는 단어를 볼 수 없다는 것입니다.

요한복음 1장은 사실 출애굽기 33:18~34:7의 전형적인 미드라쉬(성경 본문에 대한 랍비식 가르침 혹은 해석)입니다. 본문에서 쉽게 두 가지 중요한 공통 요소를 볼 수 있습니다: 누가 하나님과, 은혜와 진리를 보았는가.

붉은 암송아지(민수기 19)에 대한 코멘트를 한 가지 더 하자면, 이것은 진 밖에서 제사 드려졌습니다. 히브리서 13장 본문은 예슈아께서 붉은 암송아지처럼 진() 밖에서 제사 드려졌다고 말하고 있습니다. 그리고 이제 진 안에는 우리를 정결케 하기 위한 곳이 없으므로 우리도 예슈아처럼 진 밖으로 나가 우리를 죄에서 정결케 하는 것을 찾아야 합니다.

우리에게 제단이 있는데 장막에서 섬기는 자들은 그 제단에서 먹을 권한이 없나니 이는 죄를 위한 짐승의 피는 대제사장이 가지고 성소에 들어가고 그 육체는 영문 밖에서 불사름이라 그러므로 예수도 자기 피로써 백성을 거룩하게 하려고 성문 밖에서 고난을 받으셨느니라 그런즉 우리도 그의 치욕을 짊어지고 영문 밖으로 그에게 나아가자 우리가 여기에는 영구한 도성이 없으므로 장차 올 것을 찾나니.” 히브리서 13:10-14

이 개념은 우리가 우리 주 예슈아를 따라, 그분의 제자로서 예슈아와 함께 결속되어 머물기 위해, 정결케 되어야 할 필요가 충족되기 위해 필요하다면 진 밖으로 나가야 한다는 것입니다.


마르시아를 위해 계속 특별 기도를 해주시기 바랍니다. 주님께 찬양 드리는 것은 마르시아가 코로나바이러스 1차 백신을 맞았습니다. 그리고 주님의 뜻이면, 35일에 2차 백신을 맞습니다. 마르시아는 확실히 상당히 기력이 없어졌습니다. 에너지가 거의 없고 하루 중 대부분의 시간을 누워있습니다. 저는 주님의 은혜로 마르시아를 고쳐주시어 기동하며 저와 함께 여행하며 저희 회중과 공동체와 전 세계에 흩어져 있는 우리 형제들과 친구들에게 축복이 되도록 회복시켜 주실 것을 기도하며 믿습니다. 마르시아를 위해 기도해 주시기 바랍니다!

하나님의 시급한 도우심과 인도하심이 필요한, 예루살렘의 한 귀한 가족으로부터 새로운 기도 부탁이 있습니다. 우리의 귀한 아담 알(R.) 형제님의 가족입니다.

네티비야가 예루살렘의 가난한 사람들을 돌보고 먹이며 자기 자녀와 가족을 먹이는 데에 도움이 필요한 이 도시 사람들을 축복하는 일을 계속할 수 있도록 도와주시는 것을 고려해 보시기 바랍니다.

예루살렘의 가난한 사람들을 먹이기 위한 하모찌 프로그램은 계속되고 있으며, 코로나바이러스로 인한 봉쇄와 격리 대부분의 기간 동안 멈춘 적이 없습니다. 저희 프로그램에서 식료품을 받으러 오는 필요한 사람들의 수가 증가했고 전반적인 필요도 늘었습니다.

예루살렘의 아주 특별한 유치원 작은 마음들을 위해 기도해 주십시오. 이 특별한 유치원 원장은 저희 회중의 지체입니다.

귀한 리비아 슈넬 노텐 자매님을 위해 계속 기도해 주십시오. 여러분의 기도에 필립 마크 형제님을 기억해 주시기 바랍니다. 파울로 씨(C.) 페레이라 브라가 디아스를 위해 기도해 주십시오. 그는 브라질의 한 귀한 자매님의 아버지입니다.

이스라엘과 네티비야 편에 섰던, 한국의 헌신된 모든 훌륭한 형제자매님들이 그들의 헌신을 다시 소생시켜 그들이 이스라엘과 네티비야에 대해 가졌던 첫사랑을 잊지 않도록 기도해 주십시오.

저희 딸 다나는 건강과 처한 상황 때문에 여러분의 기도가 많이 필요합니다. 저희 손녀 노아암은 고등학교 졸업반으로 학업을 마치려고 줌으로 공부하고 있습니다. 주님께서 노아암에게 고등학교 졸업 후 나아갈 방향과 인도하심을 주시도록 기도해 주십시오.

저희 손자 죠셉도 적합한 장학금을 받고 대학교에 입학할 수 있도록 기도가 필요합니다. 여러분의 기도 가운데 저희 아들 배리와 그의 가족 베쓰와 저희 손자 죠이를 올려드려 코로나바이러스로부터 보호받아 감염되지 않도록 기도해 주십시오. 마르시아의 친정어머니 준은 91세시며 건강이 나빠지고 있습니다.

우리의 귀한 하닷사 자매님은 암으로부터 계속 치유되고 회복되고 있습니다. 여러분의 기도에 자매님을 기억해 주십시오.

저는 인도에 있는 하나님의 사람들의 지도자 중 한 분인 죠 매튜로부터 온 새 기도 부탁을 추가하고자 합니다. 죠는 심각한 심장병이 있어 기도를 부탁했습니다.

여러분의 기도에 우리의 귀한 대만 목사님 티제이(T.J.) 형제님을 기억해 주시기 바랍니다.

여러분의 기도에 역시 항암 투병 중인 미국 오클라호마시의 우리의 귀한 루비 리틀 자매님도 기억해 주시고, 여러분의 기도에 앨리슨 하워드 윌리암스를 추가해 주십시오.

일자리와 정서적 치유가 필요한 레이첼 자매님과 다니엘 형제님을 위해 기도해 주십시오. 여러분의 기도로 이 형제자매님들을 올려드려 주십시오: 안젤라 이스비, 아리에스 프랭클린 메이어스 1, 토니 블랙. 낸시와 돈과 그들의 아들 아론 훅, 라헬 데이비드 김의 아내 이진경, 유이자와 박사님, 티즈 에이치(H.), 라이언 에이치(H.), 일라나 아브라모프, 신티아 파빈의 자매(언니/동생), 다비드 스턴과 그의 가족, 100세이신 앤 웨스트를 위해 계속 기도해 주십시오. 게리와 멜라니를 위해 계속 기도해 주십시오.

예루살렘 로에 이스라엘 회중의 다음 형제자매님들을 기억해 주십시오: 사리트, 가브리엘라, 아후바, 레아, 일라나, 한나, 어린 가브리엘라, 죠나단 비(B.)와 그의 아내 아비바와 그들의 아기. 일본의 요코 나구모 자매님을 위해 기도해 주십시오. 요코 자매님에게 중풍이 있었기에 저희는 그녀의 회복이 신속하고 완전하도록 기도하고 있습니다.

인도 첸나이에서는 이삭 목사님을 기억해 주십시오. 이삭 목사님은 연로하신 분이신데, 중증 신장병이 있어 매주 여러 번 투석해야 합니다. 토니와 루이자 탐과 611 교회 형제자매님들과 이 큰 도시에 하나님을 사랑하고 이스라엘을 사랑하는 다른 교회들을 기억해 주십시오. 여러분의 기도에 홍콩에 있는 코헨 가족을 기억해 주십시오.

전능하신 분의 속죄소 앞에 드려진 은혜의 말 한 마디는 이 형제자매님들에게 유리하도록 들으신 바 될 것입니다: 움 마흐무드 아부-에이드와 지미 아부-에이드과 그의 가족, 우리의 귀한 핀란드 형제자매님들 케이조와 살메, 팀 터커, 사투-마리아, 시니 투울리, 우리의 귀한 앤 미리야미 자매님과, 핀란드에서 우리의 기도가 필요한 다른 형제자매님들, 에바 에이치(H.), 패티, 안드레아, 줄리아와 빅터, 아아론 타니, 힐렐과 그의 아내.

우리는 계속해서 저우 원리앤, 아베 가족, 토루 상, 타케오 선생님, 다이수케 선생님, 토모코 상, 유미 자매님과 친정아버지 오하라 목사님, 죠지, 인도 첸나이의 이삭 목사님을 위해 기도합니다.

저는 얼마 전에 브라질 리오데자이네로에서 한 자매님으로부터 기도 부탁을 받았습니다. 그녀의 아버지가 70세로 당뇨병이 있는데 코로나바이러스에도 감염되었다고 합니다. 그의 이름은 파울로 씨(C.) 페레이라 브라가 디아스입니다.

여러분의 기도는 하늘에서 주님과 그분의 천사들 앞에서 여러분이 위하여 기도하는 모든 형제자매에게 유리하도록 치유에 찬성하여 투표를 하는 것으로 보시기 바랍니다. 우리 모두를 위한 은혜의 말 한 마디는 소생케 하는 영입니다. 여러분이 기도 가운데 올려드린 이들에게 유리하게 들으신 바 되도록 전능하신 분의 속죄소 앞에 여러분의 기도를 가져가십시오.

길례르미 안토니오 나탄 베케르와 그의 아내 알투사 데 올리비에라를 위해 계속 기도해 주시고, 레이첼과 다니엘 웹스터와 리제트 낸시, 브라질 리오데자이네로의 호세 까를로스도 추가해 주십시오.

이스라엘에도 중국에도 우리 형제자매님들이 있고, 저는 여러분께 그들의 안전과 보호를 위해 기도해 주시기를 부탁드립니다: 데보라 루스, 리디아, 시마, 로렐 에스(S.), 나오미, 오르나, 다비드 에스(S.), 다니엘, 달리아 디(D.), 아일라, 힐렐, 엘하난, 토니, 송만석 박사님과 그의 아내 김해리 자매님, 마이클 크네즈빅, 이스마엘 알베스, 아셰르 가브리엘, (M.) 아후바. 몇 주 전에 아내를 잃은 90대가 훌쩍 넘으신 한 귀한 형제님을 위해 기도해 주시기 바랍니다. 그분의 성함은 도브 에이치(H.)입니다. 예루살렘의 저희 회중에 출석하는 귀한 한 자매님을 기억해 주시기 바랍니다. 그녀의 이름은 하닷사인데요, 얼마 전에 암 수술을 받았습니다. 하닷사를 위해 몸이 암으로부터 완전히 회복되어 쾌차하도록 기도해 주십시오.

이스라엘을 위해 기도해 주십시오. 저희는 예루살렘과 텔-아비브와 나라 전역 여러 도시 거리에서 끔찍한 폭동과 폭력을 겪고 있습니다. 이 폭동은 이스라엘의 많은 인구가 코로나바이러스 팬데믹과 관련하여 정부가 뭘 하고 있는 것인지 모르겠다고 하여 발생되었습니다.

저는 주님께서 이것을 도울 수 있는 형제자매님들과 사역들이 저희 웹페이지로 가서 저희가 섬길 수 있는 사람들과 가정 수를 두 배나 두 배 이상 늘릴 수 있게끔 그분들이 할 수 있는 일을 하도록 감동시키시고 움직여 주시도록 기도합니다.

예루살렘에 있는 저희 회중 중에서 다음 형제자매님을 위해 저희와 함께 기도해 주시기를 부탁드립니다: 개리, 멜라니, 사리트, 가브리엘라, 아후바, 레아, 일라나, 한나, 어린 가브리엘라, 죠나단 비(B.)와 그의 아내 아비바와 그들의 갓난아기.

귀한 친구들인 랍비 솔트와 그의 가족과, 랍비 핫셀블래드를 위해서도 기도해 주십시오. 이들은 둘 다 연로하시고 보호와 축복이 필요합니다.

코로나바이러스가 경기를 크게 후퇴시키고 공황으로 세계 경제를 위협하고 있습니다. 저희의 주요 후원자 중 몇 분이 이미 후원 금액을 낮추셨습니다. 그들은 네티비야에만 그런 것이 아니고 그들이 후원하는 다른 모든 사역에도 그렇게 하셨는데요, 그런 분들이 많습니다. 저는 첫째 여러분께 네티비야 성경교육사역 후원에 있어 여러분의 역할에 대해 기도해 주시기를 부탁드리고 싶습니다.

둘째, 저는 기도 가운데 최선을 다해 재정적으로 저희 편이 되어주시는 여러분께서 저희와 계속 함께 가며 소통해 주셨으면 합니다. 저희는 시절이 몇 년 동안 힘들지도 모른다는 것을 알지만, 하나님께서 지금과 같은 때를 위하여 여러분을 택하시고 축복하셨다는 것도 압니다.

셋째, 저희가 이스라엘에서 미국 텍사스주 아빌레네의 치유의 집 사역과 동역하여 시작하는 새 프로젝트를 위해 기도해 주십시오.
 


저는 이스라엘 편에 서서 예루살렘을 위해 기도하시는 여러분 모두에게 주님의 최고의 축복과 그분께서 그분의 충성된 자녀에게 약속하신 모든 약속이 이루어지기를 바랍니다. 하나님의 말씀을 듣고 그분의 뜻을 행하는 사람들은 지혜로운 사람이라고 합니다! 그분의 말씀만 듣고 행하지 않는 사람들은 어리석은 자라고 합니다! 우리 모두는 지혜로운 사람이 되고 결코 어리석은 자가 되지 않도록 애씁시다! 최고의 것은 앞으로 올 것입니다!

네티비야 성경교육사역 페이스북으로 가셔서 훌륭한 강의를 보고 들어보시기 바랍니다.

이스라엘의 주 하나님과, 우리 메시아, , 선생님, 랍비, 주님이신 예슈아의 은혜가 여러분 모두와 함께 하기를 축복합니다!

요셉 슐람
netivyah.org

 

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Netivyah Bible Instruction Ministry
The Jerusalem Prayer List March 4, 2021
by Joseph Shulam


The Torah Portion this week is Ki Tisa Exodus 30:10 34:35. This is also one of the four special Sabbaths and it is called “Shabbat Para” Shabbat of the Cow, the Red Heifer. The additional portion of the Torah is read from Numbers 19:1-22. It is the story of the Red Heifer (a red cow) that has a special function in all the issues of ritual purity and the purification from leprosy.

From the Prophets the reading is from 1 Kings 18:1-39, Elijah’s ordeal on top of Mount Carmel and also an additional reading from Ezekiel 36:16-38. From the New Testament the reading is from 2 Corinthians 3:1-18. Every one of the readings on this Shabbat is very important and very interesting.

I want to discuss this very special revelation that the Lord Himself reveals to Moses, while Moses is standing on the rock. I believe that this text from Exodus 34:5-7 is a key to understanding God Himself, His character and nature. For me personally understanding the Lord and how He works with humans and especially with Israel is most interesting and the most revealing. Here is the text :

“And he said, ‘Please, show me Your glory.’ Then He said, ‘I will make all My goodness pass before you, and I will proclaim the name of the Lord before you. I will be gracious to whom I will be gracious, and I will have compassion on whom I will have compassion.’ But He said, ‘You cannot see My face; for no man shall see Me, and live.’ And the Lord said, ‘Here is a place by Me, and you shall stand on the rock. So it shall be, while My glory passes by, that I will put you in the cleft of the rock, and will cover you with My hand while I pass by. Then I will take away My hand, and you shall see My back; but My face shall not be seen.’ And the Lord said to Moses, ‘Cut two tablets of stone like the first ones, and I will write on these tablets the words that were on the first tablets which you broke. So be ready in the morning, and come up in the morning to Mount Sinai, and present yourself to Me there on the top of the mountain. And no man shall come up with you, and let no man be seen throughout all the mountain; let neither flocks nor herds feed before that mountain.’ So he cut two tablets of stone like the first ones. Then Moses rose early in the morning and went up Mount Sinai, as the Lord had commanded him; and he took in his hand the two tablets of stone. Now the Lord descended in the cloud and stood with him there, and proclaimed the name of the Lord. And the Lord passed before him and proclaimed, ‘The Lord, the Lord God, merciful and gracious, longsuffering, and abounding in goodness and truth, keeping mercy for thousands, forgiving iniquity and transgression and sin, by no means clearing the guilty, visiting the iniquity of the fathers upon the children and the children’s children to the third and the fourth generation.’” Exodus 33:18 - 34:7 [NKJV]

This text is very important, but for those of us who believe that Yeshua is the Word of God and that the Word of God is God, from the Gospel of John chapter 1, this text is a key for understanding what is going on in John chapter 1:1-17.

Let us note from the text in Exodus 33:18, Moses asks to see God, the Lord tells Moses that no man can see His face and live, but He will make His goodness pass before Moses and the Lord’s name will be revealed to Moses. Moses will stand on the rock and God will reveal to Moses His mercy.

First Moses is to cut two new tablets of stone (the second set) and come up the mountain and stand on the Rock and, “I will put you in the cleft of the rock and I will cover you with my hand until I have passed by.” Moses goes up onto the rock and the Lord passes by and Moses sees the back of God and hears this very important proclamation: “The Lord, the Lord God, merciful and gracious, longsuffering, and abounding in goodness and truth,”

Now there are a few notes that I want to point out from this text:

First, in God’s self-proclamation there is no judgment or condemnation.

Second, He is merciful and gracious, longsuffering, and abounding in goodness and truth

And third here comes the problem. In the Hebrew text it says the following: “rahum v’hanun erech apayim v’rav hesed v’emet”, meaning, “merciful and gracious, slow to anger, and full of grace and truth.”

In the Christian translations in place of “grace and truth”, it says, “abounding in goodness and truth.” This is the pattern in most Christian translations. The phrase “grace and truth” in the Old Testament appears zero times.

This phrase appears only twice, and both times are in the Gospel of John chapter 1, verses 14 and 17. In most Christian translations of the Old Testament, the phrase “grace and truth” does not appear at all, not even in this source, in Exodus 34:5,6.

The Hebrew text of the Tanach has the following places where the phrase, “Grace and Truth” appears clearly:

Genesis 24:27, 49; 47:29; Exodus 34:6; Joshua 2:14; 2 Samuel 2:6; 15:20; 1 Kings 3:6; Isaiah 16:5; Hosea 4:1; Micah 7:20; Zechariah 7:9; Psalms 25:10; 26:3; 40:11,12; 57:4, 11; 61:8; 69:14; 85:11; 86:15; 89:15; 108:5; 115:1; 117:2; 138:2; and Proverbs 3:3; 14:22; 16:6; 20:28.

Let me just give you a few tangible examples from the above list:

“And the Lord passed before him and proclaimed, ‘The Lord, the Lord God, merciful and gracious, longsuffering, and abounding in goodness and truth’” Exodus 34:6 [NKJV]

“And now may the Lord show kindness and truth to you. I also will repay you this kindness, because you have done this thing.” 2 Samuel 2:6 [NKJV]

“Mercy and truth have met together; Righteousness and peace have kissed.” Psalm 85:10 [NKJV]

“In mercy and truth Atonement is provided for iniquity; And by the fear of the Lord one departs from evil.” Proverbs 16:6 [NKJV]

You can see that in the New King James Version in Proverbs the translators come close to translate “grace and truth”, but they still use a different word for grace. A synonym “mercy”.

Why do the Christian translators work so hard to mask the phrase “grace and truth”? The reason is simple. A misunderstanding of John 1:14,17.

If “grace and truth” came from Jesus Christ, how could “grace and truth” exist in the Torah and in the Old Testament? So, the easiest thing to do is mask/hide/camouflage the original Hebrew phrase with synonyms and the untrained eye. And those who don’t know Hebrew and don’t read the Old Testament will never know that grace and truth are from deep within God’s nature and character.

There are other words that are hidden from the Hebrew text and by tendentious translation. The chief of these words is the word “gospel” that in Hebrew is “besorah” (“evangelium” in Greek).

In English the same word is translated in the Old Testament as “good news”, and in the New Testament the same word is translated with a non-English word “gospel”. The word “gospel” is specially adopted from the Celtic and Germanic languages: “Gotspil”, meaning “God’s story”.

The result is that you don’t find the word “good news” in the New Testament, and you don’t find the word “gospel” in the Old Testament.

John chapter 1 is actually a classic midrash (rabbinical-style teaching or interpretation of biblical text) of Exodus 33:18 - 34:7. It is easy to see the two major common elements in the text: who has seen God, and grace and truth.

One more comment on the Red Heifer (from Numbers 19) it was sacrificed outside the camp. The text from the book of Hebrews chapter 13, is a reference to Yeshua being like the Red Heifer sacrificed outside the camp (the city), like the Red Heifer, and now there is no longer a place for our purification inside the camp, so we, like Yeshua, have to go outside the camp to find our purification from sin.

“We have an altar from which those who serve the tabernacle have no right to eat. For the bodies of those animals, whose blood is brought into the sanctuary by the high priest for sin, are burned outside the camp. Therefore Jesus also, that He might sanctify the people with His own blood, suffered outside the gate. Therefore let us go forth to Him, outside the camp, bearing His reproach. For here we have no continuing city, but we seek the one to come.” Hebrews 13:10-14 [NKJV]

This idea is that we must follow Yeshua our Lord and if necessary be willing as His disciples to go outside the camp in order to stay with Yeshua and in solidarity, in order to fulfill the need to be purified.


Please continue to pray a special prayer for Marcia. Praise the Lord she received the first vaccination for the Coronavirus and on March 5th, the Lord willing she will receive the second vaccination. Marcia is definitely slowed down significantly. She has very little energy and she rests most of the day. I am praying and believing in the Lord’s grace for healing Marcia and restoring her ability to function and travel with me and to be a blessing to the local congregation and community and to our brothers and friends around the world. Pray for Marcia, please!

We have a new prayer request from a dear family in Jerusalem that needs urgent divine help and guidance. The family of our dear brother Adam R.

Please consider helping Netivyah to continue caring and feeding the poor of Jerusalem and blessing the people of this city that need help to feed their children and families.

The Hamotzi program for feeding the needy of Jerusalem is ongoing and has not stopped during most of the coronavirus lock-down and quarantine. The number of needy people who come to receive food from our program has increased and overall need has increased.

Please continue to pray for a very special kindergarten in Jerusalem “Little Hearts.” The director of this special kindergarten is one of our own from the congregation.

Keep praying for a dear sister, Livia Schnell Nothen. Please keep brother Philip Marc in your prayers. Pray for Paulo C. Pereira Braga Dias. He is the father of a dear sister in Brazil.

Pray for all those wonderful, dedicated brothers and sisters in Korea who stood with Israel and with Netivyah to revive and to not forget their first love for Israel and for Netivyah.

Danah our daughter, needs much prayer for her health and her situation. Our granddaughter Noam is a senior in high-school and working with Zoom to finish her high school. Pray for the Lord to give Noam guidance and direction for graduation from high school.

Our grandson Joseph also needs prayer to be able to get into college with proper scholarships. Please lift Barry our son and his family, Beth, and Joey our grandson, to be protected and spared any contact and infection of the coronavirus. Marcia’s mother June is 91 years old and her health is failing.

Our dear sister Hadassah continues her healing and recovery from cancer. Keep her in your prayers.

I am adding a new prayer request from a leader of God’s people in India, Joy Mathew. Joy has a serious heart condition and has asked for prayer.

Please keep in your prayers our dear brother Pastor TJ in Taiwan.

Keep Ruby Little in your prayers, our dear sister from Oklahoma City, who is also battling against cancer and add to your prayers Allison Howard Williams.

Pray for Rachael and Daniel, a brother and sister who need jobs and emotional healing. Lift these brothers and sisters in your prayers: Angela Isby, Aries Franklin Mayers Sr., and Tony Black. Keep praying for Nancy, Don and their son Aaron Hook, Rachel David, Kim’s wife Jingyung Lee, Dr. Yuizawa, Tiz H., Lion H., Ilana Abramov, Cynthia Parveen’s sister, David Stern and his family, Anne West who is now 100 years old. Keep praying for Gary, and Melanie.

Remember the following brothers and sisters from the Roeh Israel Congregation in Jerusalem; Sarit, Gabriela, Ahuva, Leah, Ilana, Hannah, young Gabriela, Jonathan B. and his wife Aviva and their baby. Pray for Sister Yoko Nagumo in Japan. Sister Yoko had a stroke, and we pray that her recovery will be quick and complete.

From Chennai, India, please remember Pastor Isaac. Pastor Isaac is an older man with severe kidney problems and has to have dialysis several times per week. Remember Tony and Louisa Tam, and our brothers and sisters at the 611 Church, and the other churches who love God and love Israel in that great city. Remember in your prayers the Cohen family in Hong Kong.

Just a word of grace before the mercy seat of the Almighty will be heard in favor of these brothers and Um Mahmud Abu-Eid and Jimmy Abu-Eid and his family, Keijo and Salme our dear brothers in Finland, Tim Tucker, Satu-Maria, Sinni Tuuli, Anne Mirjami our dear sister and all our other brothers and sisters in Finland who need our prayers, Eva H., Patty, Andrea, Julia and Victor, and Aaron Tani, and Hillel and his wife.

We continue to pray for Zhou Wenrian, Abe family, Toru San, Takeo Sensei, Daisuke Sensei, Tomoko San, Yumi and her father Pastor Ohara, George, and Pastor Isaac in Chennai, India.

I have just received a prayer request from a dear sister from Rio de Janeiro, Brazil. Her father who is 70 years old and diabetic has contracted the COVID-19 virus. His name is Paulo C. Pereira Braga Dias.

Please see your prayer as casting a vote for healing before the Lord and His angels in Heaven in favor of every brother and sister that you are praying for. Just a word of grace for all of us is a refreshing spirit. Take your prayers before the mercy seat of the Almighty to be heard in favor of those that you are lifting in prayer.

Keep praying for Guilherme Antonio Nathan Becker and his wife Artuza de Oliviera, also add Rachael and Daniel Webster and Lizette Nancy, and Jose Carlos from Rio de Janeiro, Brazil.

We have brothers and sisters in Israel and in China and I ask you to pray for their safety and protection: Deborah Ruth, Lydia, Sima, Laurel S., Naomi, Orna, David S., Daniel, Dalia D., Ayla, Hillel, Elhanan, Tony, Dr. Song, and his wife Sister Harriet Kim, Michael Knezevich, Ismael Alves, Asher Gabriel, M. Ahuva. Please pray for a dear brother who is well into his 90’s and lost his wife a couple of weeks ago. His name is Dov H. Please keep in your prayers a dear sister who attends our congregation in Jerusalem. Her name is Hadassah and she just had cancer surgery. Pray for Hadassah for a full recovery and remission from any cancer in her body.

Pray for Israel. We are going through terrible riots and violence in the streets of Jerusalem and Tel-Aviv and other places around the country. These riots are motivated by the fact that much of the populace of Israel does not understand what the government is doing in relationship to the coronavirus pandemic.

I pray that the Lord will inspire and motivate brothers and sisters and ministries who can help with this to visit our webpage and do what they can to make it possible for us to double or more than double, the number of people and families that we serve.

From our congregation in Jerusalem, we ask you to join us in prayer for the following dear brothers and sisters: Gary, Melanie, Sarit, Gabriela, Ahuva, Leah, Ilana, Hannah, young Gabriela, Jonathan B. and his wife Aviva and their new baby.

Pray for some dear friends, Rabbi Salt, and his family and Rabbi Hasselblad. They are both older and need protection and blessings.

The coronavirus is threatening the economy of the world with a great recession and depression. Some of our major supporters have already lowered the amount of their support. They have done this not only toward Netivyah, but for all the ministries that they are supporting, and they are many. I would like to first ask you to pray about your part in supporting Netivyah Bible Instruction Ministry.

Second, I would like for you who stand with us in prayer and financially to do your absolute best to stay on board with us and communicate. We realize that times will be hard for several years, but we also realize that God has chosen and blessed you for such a time as this.

Third, please pray for a new project that we are starting in Israel in partnership with the Houses for Healing ministry from Abilene, Texas.
 


I wish all of you, who stand with Israel and who pray for Jerusalem, the best of the Lord’s blessings and the fulfillment of all His promises to His faithful children. Those who hear God and do His will are the ones who are called wise! Those who only hear His word and don’t do it are called foolish! Let us all strive to be wise and never foolish! The best is yet to come!

Please go to the Facebook of Netivyah Bible Instruction Ministry and see and hear wonderful teachings.

May the Lord God of Israel and the grace of Yeshua our Messiah, King, Teacher, Rabbi, and Lord be with you all!

Joseph Shulam
netivyah.org

 

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